فروشگاه اینترنتی املت

فروشگاه اینترنتی املت

فروشگاه اینترنتی املت

فروشگاه اینترنتی املت

فروشگاه اینترنتی املت

۱۴ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

آرتروز کمر و درمان

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۸:۳۱ ب.ظ

آرتروز کمر و درمان

آرتروز کمر ،آرتروز کمر چیست،آرتروز کمر و درمان،آرتروز کمر ورزش،آرتروز کمر و گردن،آرتروز کمر ویکی پدیا،آرتروز کمر و زانو،علائم آرتروز کمر،درمان آرتروز کمر با ورزش،درمان آرتروز کمردرد،علایم آرتروز کمر چیست،درمان آرتروز کمر چیست،علت آرتروز کمر چیست،علائم آرتروز کمر چیست،آرتروز کمر و درمان آن،آرتروز کمر چگونه درمان میشود

آرتروز کمر

همانطور که می دانید آرتروز کمر در ناحیه پایین ستون فقرات بروز می کند. این نوع آرتروز مانند آرتروز هر قسمت دیگری از بدن ناشی از پدیده تخریب مفصل است. در واقع غضروف آسیب پذیر شده و غشای سینوویال مفصل دچار التهاب می شود و ضخامت انتهاهای استخوان ها افزایش پیدا می کند. در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد آرتروز کمر صحبت کنیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما عزیزان را جلب کند.آرتروز کمر بیش از هر چیز، به مهره های کمری واقع در انتهای ستون فقرات حمله می کند. علائم زیادی خبر از بروز این بیماری می دهند که باید نسبت به آنها هوشیار بود. در این مطلب به 6 علامت مشخص آرتروز کمر اشاره کرده و توصیه می کنیم با مشاهده آنها با پزشک متخصص مشورت کنید. آرتروز کمر در ناحیه پایین ستون فقرات بروز می کند. این نوع آرتروز مانند آرتروز هر قسمت دیگری از بدن ناشی از پدیده تخریب مفصل است. در واقع غضروف آسیب پذیر شده و غشای سینوویال مفصل دچار التهاب می شود و ضخامت انتهاهای استخوان ها افزایش پیدا می کند. بعد از 65 سالگی معمولا آرتروز کمر، مفاصل بین مهره ای پشتی را درگیر می کند. این نوع آرتروز در بیماران جوان تر بیشتر در ناحیه دیسک های بین مهره ای جا خوش می کند.

آتروز کمر چیست و انواع آن

اسپوندیلوز (آرتروز ستون فقرات) یکی از دلایل اصلی درد ستون فقرات و سفتی آن به خاطر فرسایش مفاصل با بالا رفتن سن است. اسپوندیلوز بر اساس ناحیه ای از ستون فقرات که تحت تاثیر بیماری قرار گرفته به صورت زیر قابل طبقه بندی می باشد: • اسپوندیلوز سرویکس (آرتروز گردن) • اسپوندیلوز توراسیک (آرتروز قفسه سینه) • اسپوندیلوز ستون فقرات (آرتروز کمر) فرسایش روزمره باعث وارد شدن آسیب به مفاصل ستون فقرات می شود. در مراحل پیشرفته این آسیب، آرتروز ستون فقرات می تواند دردناک شده و تبدیل به شرایطی شود که در آن اعصاب گاز گرفته شده یا تحت فشار قرار می گیرند (برای مثال عصب سیاتیک). متاسفانه، برای این مشکل هیچ درمان مشخصی وجود ندارد. اما خبر خوب در این رابطه این است که امروزه روش های مختلف برای درمان آرتروز ستون فقرات و کنترل علائم بیماری و درمان آرتروز کمر و ساده کردن زندگی از طریق مدیریت صحیح شرایط بیمار وجود دارد. بطور خاص روش های مورد استفاده در فیزیوتراپی کمردرد دارای تاثیر با اهمیت بر کاهش درد بیمار مبتلا به آرتروز کمر، بهبود عملکرد مفاصل و گسترش دامنه حرکتی آنها است. علاوه بر این با استفاده از این روش ها می توان سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داده و تخریب ایجاد شده به خاطر ابتلا به اسپوندیلوز (آرتروز ستون فقرات) را تا حد ممکن کنترل کرد. نتایج مطالعات انجام شده در این حوزه نشان می دهد روش های فیزیوتراپی می تواند نقش اساسی در کاهش درد و عدم پایداری ایجاد شده به خاطر اسپوندیلوز داشته باشد.

آمار آرتروز کمر

بر اساس بررسی های محققان فرانسوی، 84 درصد آقایان و 74 درصد خانم های بالای 50 سال در عکس های رادیولوژی علائمی از آرتروز کمری را دارند. در واقع با در نظر گرفتن تعداد مفصل ها و فشردگی مهره های کمری، این میزان شیوع قابل فهم به نظر می رسد. دردهای ناشی از این مشکل در اکثر موارد «دردهای مکانیکی» بوده و با راه رفتن تشدید می شود. ممکن است فردی بعد از یک کیلومتر دچار کمردرد شود و فرد دیگری با پنجاه متر پیاده روی نیز احساس درد کند. در این صورت بیمار باید به مدت چند دقیقه ای توقف کرده و دوباره مسیر خود را در پیش بگیرد.

علت آرتروز کمر

در حالت عادی، مفاصل فاست به راحتی کنار هم قرار گرفته و بر روی یکدیگر بدون وارد شدن فشار خاص حرکت می کنند. در صورتی که بر محل رسیدن مفاصل به یکدیگر فشار وارد شود، غضروف موجود در سطح مفصل به تدریج از بین رفته یا دچار فرسایش می شود. هر بخش از ستون فقرات دارای سه مفصل حرکتی اصلی است که عبارتند از یک دیسک میان مهره ای و دو مفصل فاست . این شرایط در حالی است که آسیب دیدگی یا ایجاد مشکل برای یکی از این ساختارها می تواند بر دو ساختار دیگر نیز تاثیر گذار باشد. برای مثال با نازک شدن دیسک به خاطر افزایش سن و یا فرسایش ناشی از انجام فعالیت های روزانه، فضای بین دو مهره ستون فقرات کاهش پیدا می کند و به این ترتیب مفاصل فاست به یکدیگر فشرده می شوند. علاوه بر این مفاصل فاست ممکن است در نتیجه یک آسیب دیدگی قبلی دچار التهاب شوند. ترک خوردگی، پاره شدن رباط ها، و مشکلات دیسک کمر همگی می توانند باعث حرکت غیر عادی و قرار گیری نامناسب مهره های کمر در کنار یکدیگر شده و باعث وارد شدن فشار بیش از حد به سطح مفاصل فاست شود. بدن انسان به فشار اضافی ایجاد شده در این حالت با ایجاد زائده های استخوانی واکنش نشان می دهد. با تشکیل زائده های استخوانی در اطراف لبه های مفاصل فاست، اندازه این مفاصل بزرگ می شود. در اصطلاح به این مشکل فرا درمانی (hypertrophy) می گویند. در واقع، سطح مفاصل در این شرایط متورم می شود. به این ترتیب در ادامه با فرسایش غضروف مفصل یا از بین رفتن آن، استخوان زیر غضروف بدون پوشش شده و بر روی استخوان مقابل آن کشیده می شود. در نتیجه شکل گیری این شرایط در ناحیه ستون فقرات، مفاصل ملتهب، متورم، و دردناک می گردند. آرتروز ستون فقرات می تواند به آرامی در طول یک دوره زمانی طولانی رشد کرده و توسعه پیدا کند. دلیل این موضوع تا حدودی به خاطر از بین رفتن ستون فقرات در گذر زمان است که دلیل اصلی ابتلای فرد به آتروز مفاصل فاست می باشد. علائم آرتروز کمر به ندرت بلافاصله پس از ایجاد مشکل در بدن فرد مشاهده می شوند. به هر حال، حرکت سریع، وارد شدن فشار، یا خم شدن کمر به سمت عقب می تواند باعث آسیب دیدگی مفاصل فاست شده و این شرایط با مشاهده فوری علائم بیماری همراه است.

دلایل آرتروز کمر

مهره های کمری با ساخت استخوان اضافی نسبت به ضعف مفصل واکنش نشان می دهند و این مسئله باعث تنگی کانال نخاعی کمر شده و حرکت ستون فقرات را محدود می کند. این مسئله نیز باعث ایجاد درد در این ناحیه خواهد شد.در این صورت درد در ناحیه انتهای کمر بسیار شدید است و بعد از هر نوع فعالیت بدنی، از بلند کردن اشیا گرفته تا حتی یک عطسه ساده ، درد ناگهانی بروز می کند. این درد همچنین به پای بیمار سرایت می کند.ین درد از ضعف دیسک بین مهره ها که از حلقه فیبری غضروفی تشکیل شده ناشی می شود و بخشی از هسته ژلاتینی داخل دیسک بیرون می زند که به آن بیرون زدگی دیسک (فتق دیسک) گفته می شود. برخی افراد که از درد کمری رنج می برند، خمیده راه می روند، زیرا خم شدن با گشاد کردن کانال تنگ شده نخاعی باعث تسکین مفاصل کمری می شود این بیرون زدگی به ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد می کند و ممکن است باعث بروز سیاتیک شده و یا به عصب کرورال فشار آورده و باعث بروز سیاتیک پا (جلوی ساق پا) می شود.

علائم و نشانه های آرتروز کمر

درد ناشی از آرتروز ستون فقرات معمولاً پس از استراحت یا خوابیدن تشدید می شود. علاوه بر این، خم کردن کمر به پهلوها یا به سمت عقب نیز می تواند باعث ایجاد درد در همان ناحیه ای شود که مفصل فاست دچار آرتروز شده است. برای مثال، اگر شما روی شکم خود بر روی سطح صاف دراز کشیده و بالا تنه خود را بلند کنید، باعث کشیدن بیش از حد ستون فقرات و افزایش فشار به مفاصل فاست می شوید و این شرایط در صورت ابتلای شما به آرتروز مفصل فاست می تواند باعث ایجاد درد در ناحیه کمر شود. در این حالت درد ممکن است در ناحیه میانی کمر احساس شده و سپس به یک یا هر دو باسن کشیده شود. گاهی اوقات در این شرایط می توان گسترش درد را در ناحیه ران ها نیز مشاهده کرد، اما این درد به ندرت به زیر ناحیه زانو می رسد. احساس بی حسی و سوزش (علائم تحت فشار قرار گرفتن عصب) در این رابطه معمولاً احساس نمی شود، زیرا آرتروز ستون فقرات معمولاً فقط باعث ایجاد درد مکانیکی می شود. در این حالت درد مکانیکی دردی است که در نتیجه حرکت غیر عادی ستون فقرات ایجاد می شود.

درمان آرتروز کمر

تمرین‌های تقویت کمر و گردن:تمرین‌های مخصوص قوی‌تر کردن عضله‌ها به افزایش حمایت از مفصل‌های مبتلا به آرتروز و کاهش فشار روی آنها کمک می‌کند. وسایل ارزان قیمتی مانند نوارها یا کش‌های ورزشی و همچنین وزنه را می‌توان برای افزایش مقاومت در برابر انجام حرکت و مؤثرتر ساختن تمرین به کار برد.

تمرین‌های ایروبیک (هوازی) کم برخورد:فعالیت‌های هوازی عملکرد ریه‌ها و سیستم گردش خون را بهبود می‌دهد و برای کاهش وزن نیز مفید است. پیاده روی، دوچرخه ثابت و ورزش در آب، برای مثال آب درمانی،  فعالیت‌های پرطرفداری هستند که فشار غیرضروری به ستون فقرات وارد نمی‌کنند.

تمرین‌های افزایش دامنه حرکتی:در این تمرین‌ها بر نرمش مفصل‌های پشت بدن، کاهش خشکی و گرفتگی و حفظ دامنه حرکتی طبیعی تمرکز می‌شود. حرکت‌های کششی ملایم رو به جلو، عقب و طرفین نمونه‌ای از این تمرین‌ها به شمار می‌رود. یوگای ملایم نیز به دلیل افزایش انعطاف‌پذیری مفید است.

اوزون‌تراپی: روش درمان با اوزون یا پرولوزون، شیوه‌ی نوین درمانی است که موجب تحریک مفصل آسیب‌دیده به تولید کلاژن بیشتر می‌شود، ماده‌ای که موجب بازسازی غضروف‌ها، تقویت تاندون‌ها و لیگامنت‌ها و جلوگیری از روند پیشروی آرتروز مفصل می‌شود. بنابراین تزریق اوزون در ناحیه آسیب‌دیده، روند فرسایش و آسیب را متوقف می‌کند و  موجب بهبودی می‌شود و درد بیمار را برطرف می‌کند. روش تزریق اوزون (پرولوزون‌تراپی)، تنها علائم آرتروز را تسکین نمی‌دهد، بلکه علت اصلی و زمینه‌ای آرتروز را برطرف می‌کند و بنابراین به کمک این درمان شما می توانید دوباره به زندگی بدون درد بازگردید. اوزون‌تراپی روشی است که موجب آغاز فرآیندهای طبیعی بهبودی در بدن می شود. تاثیرات آن عبارتند از:

دارای اثر ضدالتهاب و ضد درد

فعال‌سازی آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان در بدن

غیرفعال کردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و تک‌یاخته‌ها

فعال‌سازی سیستم ایمنی بدن

فعال‌سازی متابولیسم سلولی

بهبودی جریان خون و اکسیژن‌رسانی به عضو

پیشبرد روند بهبودی و تقویت تاندون‌ها و رباط‌ها

فعال‌سازی تشکیل مواد فعال بیولوژیکی

اکسیده‌ کردن پلاک های شریانی

پزشک با توجه به منشأ درد در ستون فقرات تمرین‌های خاصی را به هر بیمار آموزش می‌دهد. در کل بیماران باید پیش از شروع تمرین با پزشک معالج خود مشورت کنند.

تشخیص آرتروز کمر

اشعه ی ایکس MRI : ام آر آی ستون فقرات آزمایشی است که در آن از امواج رادیویی به منظور بررسی ستون فقرات استفاده می شود. پزشکان معمولا” قبل از انجام یک اسکن ام آر آی به‌خوبی می‌دانند که بدنبال چه چیزی هستند. این اسکن‌ها اغلب برای برنامه‌ پیش از جراحی، از جمله برای فشار زدایی و یا همجوشی مهره‌های کمر استفاده می شود. با تقبل هزینه ام آر آی ، اسکن‌های ام آر آی برای کسب اطلاعات در مورد سلامت دیسک و همچنین حضور هر گونه تومور نخاعی یا فتق دیسک کمر (که باعث فشردگی ریشه های عصبی و کمر درد می‌شود) از دقت و حساسیت بالایی برخوردارند. CAT مجوعه ای از عکس برداری ها به کمک اشعه ی ایکس، که به پزشک تصویر ستون فقرات با جزئیات بالا را نشان می دهد. میلوگرافی : آزمایشی که طی آن، پزشک یک مایع رنگی به ستون فقرات بیمار تزریق می کند. اسکن استخوان : آزمایشی که طی آن ماده ای رادیو اکتیو به فرد تزریق می کنند که نشان می دهد در چه مکانی استخوان در حال از بین رفتن و یا تشکیل شدن است.

روشهای درمان آرتروز کمر

فیزیوتراپی :از فیزیوتراپی به منظور تقویت عضلات ستون مهره در ناحیه ی کمر استفاده می شود. عضلات قوی تر، بهتر از ستون فقرات پشتیبانی کرده و بار وارد شده روی مفاصل فاست را کمتر می کنند. حتی در بیمارانی که فعالیت کرده و تناسب اندام دارند هم، می توان عضلات ستون مهره را قوی تر کرد و علائم بیماری و کمر درد را کاهش داد. کاهش وزن :کم کردن وزن در بیماران که مفاصل فرسوده دارند، عملی دشوار است. با این حال، کم کردن مقدار کمی وزن هم می تواند عامل موثری بر کاهش درد باشد. با کاهش 5 کیلوگرم یا بیشتر از وزن، مفاصل فاست فشار کمتری را متحمل خواهند شد و این می تواند به طور قابل قبولی درد را کاهش دهد. دارو های ضد التهاب :این دارو ها می توانند التهاب اطراف یک مفصل دچار آماس را کاهش دهند. با کم تر شدن التهاب، معمولا درد نیز کاهش می یابد. از مصرف این دارو ها بدون نظارت پزشک خودداری کنید. سرما و گرما :گرما دادن و سرد کردن، می توانند در درمان آرتروز ستون فقرات کمر بسیار موثر واقع شوند. بیماران معمولا به این نتیجه می رسند که استفاده از گرما، قبل از انجام فعالیت به منظور “شل کردن” ستون فقرات می تواند کارساز باشد. همچنین بهترین زمان استفاده از یخ، بعد از از فعالیت های شدید است. درمان های کایروپراکتیک :پزشکان کایروپراکتور، معمولا تنظیم ستون فقرات را با روشی که به آن مانیپولاسیون می گویند، تنظیم می کنند. این روش ها می توانند درد را به طور قابل توجهی کاهش دهند. معمولا کاهش درد به طور موقتی است. درمان های جایگزین :این روش های درمانی عبارتند از طب سوزنی، ماساژ، مغناطیس درمانی، درمان طبیعی و غیره. شکی نیست که این روش ها می توانند به طور قابل توجهی در درمان گردن درد و کمر درد موثر واقع شود. با وجود این که تحقیق علمی مبنی بر تاثیر گذار بودن این روش ها وجود ندارد، بیشتر آن ها عوارض جانبی کمی داشته و از قیمت مناسبی برخوردارند. تزریقات اپیدورال :این تزریقات روش مناسبی برای توزیع استروئید در اطراف ناحیه ی مبتلا به آرتروز می باشند. کورتیزون یک داروی ضد التهاب قدرتمند است. استفاده از سوزن، این اجازه را می دهد که دارو مستقیما به بافت دچار آرتروز برسد. تزریقات در مفاصل فاست :این تزریقات ستون فقرات یک روش رایج دیگر برای درمان آرتروز ستون فقرات می باشند. در این روش، یک داروی بی حسی موضعی و معمولا دارو های استروئیدی، مستقیما به درون یک مفصل فرسوده تزریق می شوند. هدف از این کار دو چیز است. اول، با این کار می توان تشخیص آرتروز در مفصل فاست را تایید کرد. اگر درد بیمار پس از تزریق کاملا بهبود یابد، منشا اصلی درد به درستی تشخیص داده شده است. دوم این که تزریقات به مفاصل می توانند التهاب و درد را به طور قابل توجهی برای هفته ها یا ماه ها کاهش داده و به بیمار اجازه دهند دیگر برنامه های درمانی خود را دنبال کند (مثل فیزیوتراپی) که بدون تزریق، این کار بسیار دردناک خواهد بود.

بیشتر بخوانید : آرتروز زانو ♥ آرتروز گردن ♥ گرفتگی کمر ♥ گودی کمردرد فیله کمر

  • ناصر غیاثوند

روغن بادام تلخ کوهی برای پوست

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۱۱:۰۷ ق.ظ

روغن بادام تلخ کوهی برای پوست

بادام کوهی ,بادام کوهی به انگلیسی,بادام کوهی در بارداری,بادام کوهی الوک,بادام کوهی چیست,بادام کوهی ویکی پدیا,بادام کوهی و خواص آن,بادام کوهی یا الوک

بادام کوهی , بادام کوهی در بارداری , بادام کوهی الوک , بادام کوهی چیست

توضیحاتی در مورد بادام کوهی

ارتفاع درخت بادام ۴ تا ۱۰ متر است و قطر آن نیز می‌تواند به بیش از ۳۰ سانتیمتر برسد. بزرگترین کشورهای تولیدکننده بادام در دنیا ایالات متحده آمریکا و اسپانیا هستند. ایران با تولید ۶٪ در رتبه پنجم تولیدکنندگان این میوه قرار دارد. ۴۹٪ دانه بادام را روغن تشکیل می‌دهد که ۶۲٪ آن اولئیک اسید غیر اشباع، ۲۴٪ لینولئیک اسید غیراشباع، و ۶٪ آن پالمیتیک اسید اشباع است. مقدار انرژی موجود در هر ۱۰۰ گرم مغز بادام، ۵۷۶ کیلوکالری است. کاشتن درخت بادام در باغچه خانه راحت است. می‌توانید آن را در فصل زمستان بکارید تا بهار جوانه بزند. مراقب باشد که گیاه‌تان باید نور خورشید ببیند و در فصل تابستان هفته‌ای یک بار آبیاری شود بهترین نوع این محصول در شهرستان تسوج از آذربایجان شرقی یافت می‌شود

در این مطلب از سایت جسارت در مورد بادام کوهی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

معرفی بادام کوهی

بادام کوهی، نام درختچه سبز رنگی است با برگ‌های باریک و کوچک که در اقلیم نیمه خشک ایران می‌روید. بادام کوهی از خانواده گل سرخیان می‌باشد. ارتفاع متوسط گیاه بین ۲٫۵ تا ۳ متر و قطر تاج پوشش آن نیز به ۲ تا ۲٫۵ متر بالغ می‌گردد. گل‌های سفیدرنگ بادام معمولاً قبل از ظهور برگ‌ها در اوایل فروردین‌ماه ظاهر می‌شوند. دانه این گیاه که پس از فراوری (شیرین کردن) مصرف خوراکی دارد معمولاً از اوایل خرداد تا اواخر این ماه برداشت می‌شود.

بادام کوهی و زیستگاه آن

بادام کوهی در خاک‌های عمیق تا نیمه‌عمیق، سنگ‌ریزه‌دار و بر روی تشکیلات آهکی – سیلیسی در شیب‌های ملایم کوهستان‌ها می‌روید. بومی ایران و منطقهٔ خاورمیانه، گستردگی در مناطق جنوبی، مرکزی و شمال شرق ایران، در کوه‌های آهکی- سنگلاخی است. دامنه‌های ارتفاعی رویش‌گاه بادام کوهی بین ۸۰۰ تا ۲۷۰۰ متر از سطح دریا، در خطوط هم باران ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر قرار گرفته‌اند.

محل رشد بادام کوهی

این گیاه در مناطق کوهستانی در استان‌های فارس، کرمان خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، اراک، کردستان، بختیاری، تهران، میانه و لرستان و در انواع مختلف خاک رشد می‌کند.

انواع بادام کوهی

ارجنک – یا بادام زاگرسی و بادام اراکی، گونه‌ای بادام که پراکنش آن منحصر به زاگرس جنوبی در ایران است. ارژن – یا بادام کوهی، گونه‌ای از بادام که بطور گسترده در ایران و ترکمنستان می‌روید. تنگرس – یا بادام خارآلود یا تِنْگِس، گونه‌ای بادام که تنها در زاگرس جنوبی در ایران می‌روید. بادام گنوئی – یا ارچن، گونه‌ای از بادام که منحصر به استان‌های جنوبی و جنوب‌شرقی ایران است. بادام شرقی – گونه‌ای از بادام وحشی که بومی غرب ایران و شمال عراق است.

بادام تلخ چیست

بادام تلخ نیز مانند دانه‌های هلو، زردآلو، آلو، سیب، به و گیلاس از آمیگدالین تشکیل یافته‌است که می‌تواند در بدن تبدیل به سیانید شود. در تمام دنیا دو نوع بادام وجود دارد: بادام شیرین و بادام تلخ. بادام تلخ باید به منظور از بین رفتن مواد شیمیایی سمی موجود در آن حرارت داده شود یا پاستوریزه شود. بادام سرشار از پروتئین، ویتامین E، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و آهن است که برای بدن مفید می‌باشد؛ اما مصرف بادام تلخ به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

نام های دیگر بادام کوهی

در آذربایجان و زنجان به آق چالی – قره چالی شهرت دارد در لرستان و بختیاری ( ارژن – آرجن – در کردستان به تنگیس و تنگیز شهرت دارد در فارس بخورک – اخرک نامیده می شود

اثرات دارویی بادام کوهی

ضد عفونی کننده – تسکین دهنده درد – سرمه آن به چشم جهت تقویت بینایی به کار می رود . مالیدن کوبیده آن ضد شوره وشپش و رشک را از بین می برد . ضماد آن با سرکه جهت زخم های کهنه و زخم های چرکی پوست و زخم های عصبی وچرب و خارش وترکیدن پوست مفید است.

نحوه مصرف بادام کوهی

بادام کوهی بیشتر به صورت روغن یا ضماد و به شکل موضعی استفاده می شود. نکات احتیاطی:مصرف بادام کوهی بدون فرآوری معمول نبوده و خوردن آن به دلیل وجود آمیگدالین خطرناک است.

میوه بادام کوهی

میوه های تخم مرغی،قهوه ای روشن،پوسته سخت وصاف، با یک دانه سفید رنگ به نام بخورک، طولmm20و عرضmm 12 ،دارای کرکهای کوتاه، هسته دارای خطوط شیار،طعم تلخ، بعد از شیربن شدن مصرف خوراکی دارد. استفاده در تنقلات و شیرینی پزی، استخراج آمیلاگدالین

بادام کوهی , بادام کوهی در بارداری , بادام کوهی الوک , بادام کوهی چیست

کاربرد بادام کوهی

استفاده به عنوان تنقلات بعد از شیربن شدن، تهیه ملین ، مدر ، برای درمان حبس البول ، در درمان میگرن، سیاه سرفه و رماتیسم و درد، درمان ناراحتیهای قلبی ضماد آن با سرکه برای سردرد و ترمیم زخم های کهنه و جراحت ها وتنگی نفس، ورم سینه و ریه، ضماد آن روی پوست و صورت برای از بین بردن لکه ها و چین و چروک پوستی و روغن آن برای درمان ترک و شقاق پوست ناشی از سرما

مشخصات بادام کوهی

نام علمی درختچه: Amygdalus Lycioides Spech می‌باشد. نام‌های دیگر بادام کوهی در کتب طب سنتی، بادامک، بیو، ارجن، ارژن، بادامچه، بوخورک، ارجنک، بیف، آقچالی، قره چالی و تنگرس نامیده شده است. تیره گیاه: گل سرخ Rosaceae نوع گیاه: درختچه مشخصات ظاهری: درختچه‌ای است با شاخه‌های جوان و خاردار که رنگ شاخه‌ها قهوه‌ای روشن و پس از مدتی خاکستری رنگ می‌شوند. برگ‌های آن چرمی شکل، باریک و نوک تیز با ابعادی مختلف و میوه‌اش کرکدار، مخملی و ابعاد میوه در گونه‌های مختلف متغیر است. طبیعت مغز بادام: طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن گرم و خشک است. رویش جغرافیایی: در نواحی معتدل و معتدله سردِ ارتفاعات و دامنه کوه‌ها خصوصاً در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کردستان، گلستان، زنجان، البرز و تهران می‌روید. ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در بادام کوهی: آب، انرژی، پروتئین، روغن‌های اشباع نشده، نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و ویتامین‌های B3, B2, B1 در آن تشخیص داده شده است.

خواص درمانی بادام کوهی

بخش مورد استفاده: مغز بادام. در ضمن برگ درختچه نیز خواص دارویی دارد. نحوه مصرف: معمولاً مغز بادام کوهی مصرف خوراکی داشته ولی طعم و مزه آن مثل بادام‌های دیگر خوشایند نیست. خواص درمانی: تقریباً خواص مغز بادام کوهی با مغز بادام‌های دیگر مشابه است. دم کرده برگ‌ها باعث برانگیخته شدن تمایلات جنسی، افزاینده اسپرم، ضد طپش قلب و مفید برای بیماری‌های قلبی می‌باشد. در استعمال خارجی استفاده از برگ‌ها به صورت ضماد مسکن درد گودی کمر می‌باشد.

روغن بادام کوهی

برای تهیه این روغن مغز بادام را پس از خشک و پاک کردن از گرد و غبار در آسیاب خرد می کنند و پس از آنکه به صورت خمیر در آمد در دستگاه های فشار قرار داده روغن آن را استخراج می نمایند. باید توجه داشت هنگام استخراج نباید از آب استفاده کرد. روغن بادام باید رد شیشه های پر و کاملا در بسته نگهداری شود. روش تهیه اسناس بادام تلخ: برای تهیه این اسانس باقیمانده بادام موجود در دستگاه فشار را که روغن آن استخراج شده است مدتی در آب خیس کرده و سپس تقطیر می نمایند. اسانس بادام تلخ مایعی زلال و بی رنگ است ولی بر اثر کهنه شدن به رنگ مایل به زرد در می آید بوی آن قوی و طعمش سوزاننده کمی تلخ و بسیار سمی است . شیشه اسانس بادام تتلخ باید از اسانس پر باشد و دور از نور و در جای سرد نگهداری شود. از اسانس برای رفع خارش و در صنایع عطر سازی و رنگ سازی استفاده می شود.

بادام کوهی , بادام کوهی در بارداری , بادام کوهی الوک , بادام کوهی چیست

صمغ بادام کوهی

صمغ گیاه بادام کوهی (amygdalusscoparaia) را زدو گویند که در فصل گرما هنگامی که فشار و سیلان شیره گیاه به بالاترین میزان خود می رسد به صورت طبیعی از تنه گیاه تراوش می کند و بهره برداری آن خیلی ساده است . به طوری که غالبه زنان و کودکان صمغ متر شحه را از روی تنه گیاه جمع آوری می کندد. زدو دارای مواد موثره ای است که در صنایع مختلف غذایی و دارویی به کار می رود همچنین به دلیل داشتن مواد معطر در ساخت مواد خوشبو کننده دهان و دندان از آن استفاده می شود. برخی باورهای مردم لر درباره گیاه بادام کوهی بیانگر اهمیت این گیاه نزد ایرانیان است. در مفاتیح الجنان در آداب سفر آمده است که «… با خود بردار عصایی از چوب بادام تلخ و…» ممکن است با این باور مردم مرتبط باشد که عصای حضرت خضر از بادام تلخ بوده و به همین دلیل مبارک است. گفته می شود که به هنگام شهادت امام حسین (ع) تمامی درختان سیه پوش شدند به جز بادام کوهی وقتی دلیلش راپرسیدند بادام کوهی پاسخ داد که شما از داغ مولا حسین(ع) ظاهرتان را سیاه پوش کرده اید ولی من از درون سوخته ام.

درخت بادام کوهی

درخت وحشی بادام کوهی بومی ایران بوده و بسیار قدیمی می‌باشد. آثار و بقایای این گیاه در دامنه‌های زاگرس به دوران چهارم زمین‌شناسی (میوسن) نسبت داده شده است. میوه این درخت، کوچک و حدود ۲ در ۱ سانتیمتر و یا کمی کوچکتر بوده و در حالت خام، تلخ می‌باشد. از میوه تلخ بادام کوهی یا الوک بیشتر در تهیه روغن یا ضماد استفاده می‌شود و مصرف خوراکی ندارد. با این حال شیرین شده این میوه خوشمزه بوده و طرفداران زیادی دارد به‌گونه‌ای که اکثر افرادی که با این محصول آشنایی دارند، آن را بر انواع تخمه ترجیح می‌دهند. خواص بادام کوهی به میوه آن محدود نبوده و خواص ریشه، صمغ و روغن آن را نیز شامل می‌شود. بدیهی است آشنایی با خواص مربوطه می‌تواند در تمایل افراد به این نوع خشکبار و یا میزان مصرف آن تاثیرگذار باشد.میوه بادام کوهی در حالت خام به دلیل داشتن ترکیبات خاص، تلخ بوده و نمی‌توان آن را مصرف کرد. ترکیبات موجود در این میوه عمدتا شامل اسید هیدروسیانیک است که در اکثر مغزهای تلخ دیده می‌شود. این اسید سمی بوده و مصرف آن مخصوصا در دز بالا ممکن است عوارضی مانند تهوع، اسپاسم، سردرد، درد شکمی و مشکلات تنفسی را به همراه داشته باشد. بنابراین جز در موارد خاص و با مشورت پزشک، نباید به خوردن حالت تلخ این نوع مغزها اقدام کرد. در این شرایط، بهره‌گیری از خواص بادام کوهی در میان افراد آشنا به این میوه بیشتر به واسطه خوردن میوه شیرین شده آن به عنوان تنقلات ممکن می‌گردد.

فواید بادام کوهی

خوردن بادام کوهی در درمان تنگی نفس، سرفه و ورم‌های سینه و ریه موثر است. مخلوط آسیاب شده بادام تلخ و سرکه، ضماد خوبی برای سر درد می‌باشد و در صورت مالیدن آن بر دور چشم، در تقویت بینایی نیز موثر است. جالب اینکه در صورت قراردادن همین ضماد بر روی لکه‌های صورت، می‌تواند آنها را از بین ببرد. ضماد بادام تلخ همچنین در درمان زخم‌های کهنه، خارش و مخملک کاربرد دارد. خوردن بادام تلخ به همراه عسل برای قولنج مفید بوده و در سلامت کبد و طحال نیز موثر است. مصرف بادام تلخ به همراه نشاسته و نعناع برای رفع درد کلیه مفید است. خوردن مخلوط بادام تلخ و شیره انگور در درمان ناراحتی‌های کلیه و از بین بردن سنگ کلیه موثر است. قرار دادن شیاف بادام تلخ در مهبل برای درمان عقب افتادگی عادت ماهیانه کاربرد دارد. خمیر بادام تلخ بوی بد پا و زیر بغل را رفع می‌کند. خمیر بادام تلخ همچنین در درمان افراد مبتلا به اگزما مفید است. این دسته افراد بایستی نقاط مبتلا به اگزما را بجای صابون با این خمیر شستشو دهند. برای بادام تلخ خاصیت ضد سرطانی نیز ذکر شده اما این موضوع به اثبات قطعی نرسیده است. به یاد داشته باشید مصرف حالت خام و تلخ بادام کوهی، به دلیل وجود سیانید در آن خطرناک بوده و ممکن است مسمومیت شدید به دنبال داشته باشد. بنابراین در صورتی که تمایل به مصرف خوراکی این میوه طبیعی را دارید از محصول فرآوری شده آن استفاده کنید.خواص ریشه بادام کوهی دم کرده ریشه بادام تلخ در پاک کردن طحال، کلیه و دفع کرم روده کاربرد دارد. برای درمان انواع دردها نیز از ضماد ریشه بادام تلخ استفاده می‌شود. خاکستر حاصل از ریشه این درختچه برای درمان سوختگی مفید است. کاربرد ساقه بادام کوهی یکی از مواردی را که می‌توان از آن به عنوان خواص بادام کوهی یاد کرد، استفاده از ساقه جوان و ایستای این درختچه در تهیه سبدهای دستی است. تهیه جایگاهی خاص برای نگه‌داری مرغ‌های خانگی در روستاها به کمک ساقه‌های مذکور نیز در گذشته مرسوم بوده است. این موارد به نوعی صنایع دستی مرتبط با این گیاه بوده که توسط افراد متبحر در بافت ساقه‌های نرم و ایستای گیاه فوق تهیه می‌گردد. خواص صمغ بادام کوهی یا زدو صمغ گیاه بادام کوهی به زدو یا جدو معروف است. با افزایش فشار و سیلان شیره گیاه در فصل گرما، این صمغ به‌طور طبیعی از تنه درخت تراوش می‌کند. زدو دارای مواد معطر بوده و از آن در تهیه مواد خوشبو کننده دهان و دندان و نیز در صنایع آرایشی استفاده می‌شود. برخی از خواص منتسب به این صمغ به‌صورت زیر است: در تحریک اشتها موثر است. برای رفع درد دندان مفید است. در خرد کردن و خارج کردن سنگ مثانه موثر است. در صنایع نساجی برای آهار پارچه بکار می‌رود. در صنایع کاغذسازی، جوهرسازی، لیتوگرافی و چسب کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید : بادامبادام زمینیبادام هندی ♥ سیر کوهیعلف چای کوهی

  • ناصر غیاثوند

هموفیلی در زنان

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۰۹ ق.ظ

هموفیلی در زنان

هموفیلی ,هموفیلی در زنان,هموفیلی چیست,هموفیلی در کودکان,هموفیلی در ایران,هموفیلی ویکی پدیا,هموفیلی خفیف,هموفیلی آ,هموفیلی B,هموفیلی کلاسیک

هموفیلی , هموفیلی در زنان , هموفیلی چیست , هموفیلی در کودکان

توضیحاتی در مورد هموفیلی

این بیماری از طریق مادر به پسرانش منتقل شده و مردان نمی‌توانند بیماری را به پسرانشان منتقل کنند. هموفیلی در ۸۵ درصد موارد ناشی از کمبود فاکتور انعقاد خون شماره ۸ است و این نوع هموفیلی موسوم به نوع A یا نوع کلاسیک است. در ۱۵ درصد دیگر بیماران هموفیلیک، تمایل به خونریزی بر اثر کمبود فاکتور انعقادی ۱۱ بوجود می‌آید. هر دوی این فاکتورها بطور ژنتیکی از طریق کروموزوم X به صورت یک خاصیت مغلوب انتقال می‌یابند. بنابراین تقریباً هیچگاه یک زن مبتلا به این بیماری وجود نخواهد داشت زیرا لااقل یکی از کروموزومهای جنسی او دارای ژنهای سالم خواهند بود. اگر یکی از کروموزومهای جنسی زن معیوب باشد وی یک ناقل این بیماری خواهد بود و این بیماری را به نیمی از فرزندان پسر خود منتقل خواهد کرد و حالت ناقل بیماری بودن را به نیمی از دختران خود انتقال خواهد داد. این بیماران معمولاً به التهاب مفاصل روبرو هستندبه همین دلیل در هنگام بروز درد و التهاب از راه رفتن عاجز میشوند.در این مطلب از سایت جسارت در مورد هموفیلی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

هموفیلی چیست

هِموفیلی یا خون‌تَراوی دسته‌ای از بیماری‌های ارثی هستند که در آنها توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل شده است. هموفیلی آ (هموفیلی نوع کلاسیک)(نقص فاکتور انعقادی هشت) شایعترین شکل این اختلال است و در یک نوزاد از هر ۵ تا ۱۰ هزار نوزاد پسر دیده می‌شود. هموفیلی بی (هموفیلی کریسمس)(نقص فاکتور نه) در یک مورد از هر ۲۰ تا ۳۴ هزار نوزاد پسر مشاهده می‌شود. این بیماری که تقریباً به طور انحصاری در افراد مذکر بوجود می‌آید، در ۸۵٪ موارد ناشی از کمبود فاکتور VIIIاست که به آن هموفیلی نوع A یا هموفیلی کلاسیک می‌گویند

انواع بیماری هموفیلی

هموفیلی A و B اختلالات انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی هستند که به ترتیب بر اثر جهشهایی در ژنهای F۸C و F۹ ایجاد می‌شوند. جهشهای F۸C موجب کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی ۸ (فاکتور هشت)و جهشهای ژن F۹ باعث کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی ۱۱ می‌شوند. این بیماری نوعی اختلال در تمام نژادها و بدون ترجیح نژادی است. میزان شیوع هموفیلی A از هموفیلی B بیشتر است. هموفیلی نوع C یک نوع اختلال ژنتیکی اتوزومال است که به علت کمبود فاکتور یازده خونی می‌باشد.

علایم بیماری هموفیلی

علایم اولیه این بیماری خونریزی‌های طولانی پس از خراش‌های کوچک میباشند. البته عقیده عمومی بر این است که اینگونه خونریزی‌های کوچک ولی طولانی باعث مرگ شخص مبتلا نمی‌شوند ولی به تدریج که بیماری پیشرفت مینماید، علایم شدیدتری از قبیل خونریزیهای دردناک داخل مفصلی مانند مفصل زانو ایجاد خواهند کرد. اینگونه حوادث با کوچک‌ترین تحریکی پیش می‌آیند و احتمالاً یک پسر بچه را از انجام بازی محبوبش یعنی فوتبال یا انجام هر کار کوچک دیگری که احتمال دارد زانو دچار پیچیدگی شود بازمی‌دارد. تجمع خون در مفاصل ممکن است باعث خشک شدن مفصل شده و کودک را بطور کامل فلج کند یا خونریزیهای غیر منتظره‌ای در ماهیچه‌ها به وقوع بپیوندد.

هموفیلی بیماری مردان

این بیماری معمولاً بیماری مردان است هر چند ندرتاً خانمها هم به علت انحراف غیر فعال شدن کروموزوم ایکس از حالت طبیعی مبتلا می‌شوند. از نظر بالینی این دو نوع این بیماری غیرقابل افتراق هستند. هر دوی اینها با خونریزی به داخل بافتهای نرم، ماهیچه‌ها و مفاصل متحمل وزن مشخص می‌شوند. خونریزی ظرف چند ساعت تا چند روز پس از تروما رخ می‌دهد و اغلب تا چند روز یا چند هفته ادامه می‌یابد. آنهایی که بیماری شدیدی دارند معمولاً در دوره نوزادی به علت هماتوم شدید سر یا خونریزی طولانی از زخمهای ناف یا محل ختنه تشخیص داده می‌شوند. افراد دچار بیماری متوسط اغلب تا زمانی که شروع به خزیدن یا راه رفتن نکنند دچار هماتوم نمی‌شوند و لذا تا آن زمان بیماری آنها تشخیص داده نمی‌شود.

درمان بیماری هموفیلی

اگر چه کارآزماییهای فعلی ژن درمانی بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسند، هیچ درمانِ علاج دهنده‌ای بجز پیوند کبد برای هموفیلی A و B وجود ندارد. هر گاه شخص مبتلا به این بیماری دچار خونریزی شدید و طولانی شود، تقریباً تنها درمانی که واقعاً مؤثر است، تزریق فاکتور انعقادی شماره ۸ خالص است. قیمت این فاکتور بسیار گران بوده و زیاد نیز در دسترس نیست. زیرا این فاکتور را فقط می‌توان از پلاسمای خون انسان و آنهم فقط به مقادیر فوق‌العاده اندک بدست آورد. فاکتور ۸ به روش مهندسی ژنتیک نیز تهیه شده و به نام ادویت (Advate) و برای مصرف انسانی در دسترس بیماران قرارگرفته است. بسیاری از بیماران پس از مدتی به دلایلی مانند تولید آنتی بادیهای خنثی کننده قادر به ادامه مصرف فاکتور هشت انسانی نیستند و باید از نوع حیوانی آن استفاده کنند یا اینکه از فاکتور هفت نوترکیب انسانی استفاده کنند که هم اکنون یک شرکت دانمارکی با نام تجاری نوووسون (Novoseven) آنرا تولید می‌کند. به دلیل گرانی فوق‌العاده زیاد بسیاری از کشورها و افراد قادر به تهیه این داروهای نوترکیب نیستند. نوع بیوژنریک یا بیوسیمیلار این دارو توسط شرکت آریوژن تولید شده و بنام آریوسون در اختیار بیماران مبتلا به این بیماری قرارگرفته است. اخیراً در ایران فاکتور هشت نوترکیب با نام تجاری سافاکتو (Sa Facto ) تولید و عرضه می‌شود که معادل همان فاکتور هشت نوترکیب زینتا (Xyntha) می باشد.

هموفیلی در زنان

اگر خانمی سابقه خانوادگی این بیماری داشته باشد با تجزیه و تحلیل پیوستگی یا شناسایی دو ژن جهش یافته F۸C و F۹ تجمع یافته در خانواده می‌توان وضعیت حامل بودن او را تعیین کرد. تشخیص افراد حامل با سنجش آنزیمی دشوار می‌باشد و همه جا مقدور نیست. اگر مادری حامل باشد هر یک از پسرانش به احتمال ۵۰ درصد ژنهای جهش یافته را به ارث خواهند برد. اگر مادری دارای پسری مبتلا به این بیماری باشد اما هیچ خویشاوند مبتلای دیگری نداشته باشد احتمال حامل بودن او ۲ در ۳ است.

هموفیلی و تخریب مفصل

بیشتر خونریزیهای داخلی در این بیماری در مفاصلی چون زانو، آرنج، مچ دست، مچ پا، شانه، لگن و دیده می‌شوند؛ که بیشتر در نوع شدید اتفاق می‌افتد. خونریزی داخلی باعث تجمع خون در داخل بافت و مفصل شده، مفصل متورم و دردناک می‌شود و از کار می‌افتد. بعد از قطع خونریزی باید تحت نظر فیزیوتراپ آشنا به این بیماری و با انجام حرکات سبک فیزیوتراپی به جذب و خارج شدن تدریجی خون از مفاصل کمک نمود. چون تجمع خون در مفصل برای مدت طولانی هم باعث تخریب مفصل می‌شود و صدمات جدی به آن وارد می‌کند و هم استعداد خونریزی خودبخودی و مجدد را بالا می‌برد. یک درمان امیدوارکننده برای کاهش درد و خونریزی مفاصل درگیر و دائماً در حال خونریزی تزریق درون مفصلی رادیو دارو بصورت فسفر یا اورانیوم میباشد. با تشخیص پزشک متخصص ارتوپد و هماهنگی پزشک هسته ای انجام این تزریق درد دائم و خونریزی و محدودیت حرکتی را تا حدود بسیار زیادی از بین می برد. سینوویورتز با فسفر رادیواکتیو، می‌تواند روشی مؤثر و بصرفه در کاهش همارتروز و مصرف فاکتور در بیماران مبتلا به آرتروپاتی هموفیلیک باشد

بیماری هموفیلی B

بیماری هموفیلی B یا کریسمس یک بیماری ارثی و از پرهزینه‌ترین بیماری‌های کشور است که در نتیجه حذف یا کاهش سطح فاکتور ۹ فعال در خون ایجاد می‌شود  هموفیلی به ندرت در زنان دیده می‌شود زیرا وابسته به کروموزوم X است. . متوسط سن تشخیص هموفیلی در موارد شدید حدود ۹ ماهگی و در موارد متوسط حدود ۲۲ ماهگی است. شایع‌ترین نشانه‌ها در آغاز بیماری، خون‌ریزی بافت‌های نرم، خون‌ریزی در محل تزریق، زخم یا جراحی و خون‌ریزی حفره دهانی می‌باشد. خون‌ریزی درون ماهیچه و مفصل‌ها که از ویژگی‌های بیماری است، الزاماً در ابتدا دیده نمی‌شود. اختصاصی‌ترین نشانه این بیماری ، خون‌ریزی مفصلی است که معمولاً هنگامی که کودک راه رفتن را می‌آموزد بروز می‌کند. موارد خون‌ریزی مفصلی اولیه نسبتاً بی ضرر است و هنگامی که خون جذب شود و تورم از بین رود، فعالیت و حرکت طبیعی مفصل باز می‌گردد اما به مرور زمان پس از خونریزی‌های مکرر تغییرات مفصلی (آرتروپاتی) پدید آمده و به غضروف و استخوان‌ها و بافت‌های نرم آسیب می‌رسد. شایان ذکر است که شایع‌ترین علت مرگ در بیماران مبتلا به این بیماری ، خون‌ریزی مغزی است و ضربه‌های خفیف می‌تواند خون‌ریزی مغزی شدیدی را ایجاد کند. . به‌طور کلی بیماری در سه شکل خفیف، ملایم و شدید دیده می‌شود که در مبتلایان میزان فاکتور ۹ عملکردی پلاسمایی به ترتیب ۳۰٪-۶، ۵٪-۲ و کمتر از ۱٪ می‌باشد

هموفیلی یک بیماری ارثی

این بیماری از قرن پانزدهم به عنوان یک بیماری ارثی در بعضی خانواده‌های سلطنتی اروپا شناخته شده بود. از نشانه‌های بیماری زمان انعقاد خون طولانی و خون‌ریزی غیرطبیعی است که از دوران کودکی آشکار می‌شود. خون‌ریزی مفصلی بارزترین نشانه خون‌ریزی است . احتمال وقوع این بیماری در مردان بیشتر از زنان است. این بیماری نوع A رایج‌تر است به‌طوری‌که از هر ۱۰۰۰۰ نوزاد مذکر متولد شده در دنیا یک یا دو نفر مبتلا به هموفیلی A هستند

روش های درمانی هموفیلی

درمان این بیماری مانند بسیاری از بیماری‌های سیستمیک دیگر به روش جایگزین درمانی انجام می‌گیرد. این روش درمانی شامل تزریق‌های دوره‌ای و منظم فاکتور ۹ مشتق شده از پلاسمای افراد نرمال یا استفاده از فاکتور ۹ نوترکیب می‌باشد. برای برقراری هموستاز، غلظت فاکتور ۹ را باید تا ۱۵ الی ۳۰ درصد طبیعی افزایش داد . استفاده گسترده از جایگزین درمانی منجر به کنترل سریع خون‌ریزی و در نتیجه کاهش یا پیشگیری از صدمات ماهیچه‌های اسکلتی گردید. باید یادآور شد که این روش درمانی به واسطه فاکتور ۹ مشتق شده از پلاسمای افراد نرمال ضمن اینکه پرهزینه است، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی مثل ایدز و هپاتیت را می‌تواند برای بیمار به دنبال داشته باشد . لذا برنامه‌ریزی در جهت تولید شکل نوترکیب فاکتور ۹ یا درمان قطعی این بیماری با روش ژن درمانی در دستور کار آزمایشگاه‌های تحقیقاتـی فراوانـی در سـرتاسـر دنیا قرار گرفتـه اسـت[۱۱]. بنفیکس (Benefix) داروی تجاری موجود است که توسط اکثر بیماران هموفیلیB استفاده می‌شودو از محصولات بیولوژیکی تأیید شده در رده سلولی تخمدان هامستر چینی(CHO)می‌باشد

تشخیص بیماری هموفیلی

علاوه بر شرح حال پزشکی کامل و معاینه فیزیکی، پزشک ممکن است آزمایشات خونی نظیر سطح فاکتورهای انعقادی، شمارش کامل سلول های خونی، ارزیابی زمان خونریزی و تست DNA را درخواست نماید. امروزه با کمک بیوپسی از پرزهای کوریونی و یا آمینوسنتز در اوایل حاملگی ، می توان این بیماری را قبل از تولد تشخیص داد.

نشانه های بیماری هموفیلی

شایع ترین علامت این بیماری، خونریزی غیر قابل کنترل و بیش از حد به علت کمبود یا عدم وجود فاکتورهای انعقادی می باشد که حتی خونریزی می تواند بدون هیچ آسیبی رخ دهد.   کبودی: کبودی حاصل از صدمات کوچک که می تواند منجر به هماتوم بزرگ (تجمع خون در زیر پوست که منجر به تورم می شود) گردد.  خونریزی: تمایل به خونریزی از بینی ، دهان، لثه که با یک صدمه کوچک مثل مسواک زدن یا اعمال دندان پزشکی پیش می آید.   خونریزی درون مفصلی: باعث درد و عدم تحرک می گردد و در صورت عدم درمان کامل طبی، منجر به بدشکلی مفصل می گردد. مفاصل از مکان های شایع خونریزی هستند و خونریزی مفصلی منجر به التهاب مفصلی دردناک ومزمن، بد شکلی و لنگیدن های مکرر می گردد.  خونریزی داخل عضلانی: خونریزی داخل عضلات منجر به تورم ،درد و قرمزی می شود. تورم ناشی از خونریزی در این مناطق از طریق افزایش فشار بر بافت ها و اعصاب ناحیه ،منجر به صدمات پایدار و بد شکلی می گردد.  خونریزی داخل مغزی: خونریزی ناشی از صدمات یا خونریزی خودبخودی مغز، شایع ترین علت مرگ در کودکان و یکی از شدیدترین عوارض این بیماری است و جزو اورژانس های هموفیلی می باشد. شایع ترین محل های خونریزی شامل عضله بازوی فوقانی، مفصل آرنج، عضله ساعد، عضله ران، مفصل زانو، مفصل مچ پا، عضله ساق پا و عضله پسواس می باشد. نکته: بیماران هموفیل به ندرت دچار کم خونی فقر آهن می شوند زیرا اکثرا خونریزی آنها داخلی بوده و آهن مجددا جذب بدن میشود.

درمان سریع و قطعی هموفیلی

درمان هموفیلی با توجه به نکات زیر تعیین می شود: سن بیمار ، وضعیت سلامتی عمومی ، وسعت بیماری ، نوع و شدت هموفیلی، تحمل بیمار نسبت به داروهای اختصاصی و روش های درمانی، توجه به مرحله بیماری، عقیده وترجیح بیمار. امروزه درمان ها برای هموفیلی بسیار مؤثر است. فاکتور انعقادی به جریان خون تزریق می شود. به محض رسیدن مقدار کافی فاکتور انعقادی به محل آسیب دیده ،خونریزی متوقف می شود. خونریزی باید بلافاصله درمان شود. درمان سریع و به موقع سبب کاهش درد می شود و از بروز آسیب به مفصل ، عضله و سایر اعضای بدن جلوگیری می کند. اگر درمان خونریزی سریع و به موقع باشد ، فاکتور انعقادی کمتری مصرف می شود. حتی در زمانی که از بروز خونریزی اطمینانی نیست ، باید فاکتور انعقادی تزریق شود. اگر احتمال خونریزی وجود دارد ، بایستی فاکتور انعقادی تزریق گردد. هرگز نباید منتظر بود تا مفصل دردناک ، متورم و داغ شود .نباید نگران مصرف بی مورد فاکتور انعقادی بود. درمان قطعی برای هموفیلی وجود ندارد، اما با در اختیار داشتن فاکتورهای انعقادی، افراد هموفیل می توانند زندگی عادی داشته باشند. بدون فاکتورهای انعقادی افراد هموفیل شدید، با مشکل مواجه میشوند و حتی ممکن است دچار معلولیت شوند و نتوانند کارهای عادی و روزمره زندگی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید : هپاتیتحصبهاوتیسمقانقاریاایدز

  • ناصر غیاثوند

ورم شکم در ماه اول بارداری

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۷:۳۱ ق.ظ

ورم شکم در ماه اول بارداری

ورم شکم ,ورم شکم بعد از عمل آپاندیس,ورم شکم در زنان,ورم شکم بعد از سزارین,ورم شکم بعد از لاپاراسکوپی,ورم شکم بعد از غذا خوردن,ورم شکم بعد از ابدومینوپلاستی

ورم شکم , ورم شکم بعد از عمل آپاندیس , ورم شکم در زنان , ورم شکم بعد از سزارین

توضیحاتی در مورد ورم شکم

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود. اگر با وجود تمام تلاش هایتان موفق به کوچک کردن شکمتان نمی شوید باید به دنبال دلایلی باشید که مانع از صاف شدن شکمتان می شود.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد ورم شکم صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

ورم شکم و داروها

برخی داروها باعث ورم شکم افرادی می شوند که با مشکلات گوارشی درگیر هستند. اگر روده ها حساس باشند مصرف هر چیزی و حتی مصرف دارویی مانند داروی ضدالتهاب یا یک آنتی بیوتیک نیز باعث ورم شکم می شود. باید بدانید که آنتی بیوتیک ها باعث برهم زدن تعادل فلور روده ها می شود و به این ترتیب میزان باکتری هایی که عامل تخمیر هستند افزایش یافته مشکلات شکمی بیشتر می شود. بنابراین توصیه می کنیم زمانی که مجبور به مصرف آنتی بیوتیک ها هستید در کنار آن از محصولات غذایی پروبیوتیک (ماست پروبیوتیک) استفاده کنید تا عوارض جانبی دارو کاهش پیدا کند.

ورم شکم و عدم تعادل فلور

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود. در اکثر موارد عدم تعادل فلور روده به تغذیه نامناسب (مصرف چربی و پروتئین زیاد و بیش از اندازه) مربوط می شود. تنها راه برای ایجاد تعادل فلور روده باید از مصرف مواد غذایی نامناسب پرهیز کرد. در عین حال می توانید با مصرف مکمل یا مواد غذایی حاوی پروبیوتیک به حفظ تعادل این میکروارگانیسم ها کمک کنید. به عقیده متخصصان لازم است که به شیوه تغذیه نیز فکر کنید. یعنی لازم است که در حالت نشسته و آرامش و تمرکز غذا بخورید. علاوه بر این باید نسبت به نحوه طبخ غذا نیز دقت کرد. به عنوان مثال بخارپز کردن باعث بهبود گوارش و هضم مواد غذایی می شود.

ورم شکم و استرس شدید

افرادی که تحت استرس شدید هستند در معرض عوارض سنگین آن روی گوارش و سلامت روده هایشان قرار دارند. استرس باعث تغییراتی در ترشح هورمون های فوق کلیوی می شود. این مکانیسم نیز التهاب روده ها را بیشتر می کند نفخ به دلیل تجمع گاز در روده ایجاد می شود که در نتیجه مکانیسم تخمیر بروز کرده و بنابراین باعث ورم و بزرگی شکم می شود. به گفته متخصصان باکتری های روده هر آنچه را که سلول ها پس زده اند هضم می کنند. اما این باکتری ها نمی توانند از عهده برخی مواد غذایی که به «فودمپ» ها (مواد غذایی حاوی قندهای مورد نیاز فلور روده برای تخمیر) شهرت دارند بربیایند. ارتباط زیادی بین مصرف فودمپ ها و بروز مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ، اسهال، یبوست و غیره وجود دارد. لازم است که مصرف مواد غذایی فودمپ به طور موقت محدود شود. این مواد غذایی شامل برخی میوه ها مانند سیب، گلابی، زردآلو و غیره و برخی از سبزیجات مانند کلم ها، تره فرنگی، آرتیشو و حبوباتی مانند عدس، نخود، لوبیا و محصولات لبنی و غلات می شود. البته یادتان باشد که در صورت بروز نفخ نیز نیاز به حذف کامل این مواد غذایی وجود ندارد چون برای سلامتی لازم و ضروری هستند. فقط کافی است در مواردی که احساس نفخ زیادی دارید مصرف این مواد غذایی را محدود کنید.

ورم شکم و احتباس آب

احتباس آب در بدن و ورم آن نتیجه مکانیسمی است که در آن از بافت های بدن دفع نمی شود. بنابراین مازاد آب در بدن در شکم تجمع کرده و باعث ورم و بزرگی آن می شود. اما احتباس آب در بدن باعث بروز واکنشی فراتر از ورم شکم می شود. بنابراین لازم است که در ابتدا عامل اصلی این احتباس آب و عدم دفع آن بررسی شود.

ورم شکم و عدم تعادل مزمن روده

در برخی شرایط و البته در موارد نادر شکم ورم کرده در نتیجه عدم تعادل مزمن روده بروز می کند. در این صورت پای یک بیماری گوارشی مانند بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر یا رکتوکولیت هموراژیک یا التهاب زخمی شوند روده بزرگ در میان است. این بیماری ها مزمن و جدی هستند و باید مورد بررسی پزشکی قرار گیرند.

ورم شکم و میزان هورمون ها

گاهی مواقع علت شکم ورم کرده و بزرگ را باید در میزان هورمون ها جستجو کرد. برخی هورمون ها مانند هورمون کورتیزول (هورمون استرس) یا هورمون انسولین که به تغذیه وابسته است روی حجم و اندازه شکم تأثیر می گذارند. بهتر است بدانید که علاوه بر دو هورمون ذکر شده هورمون های دیگری نیز در ورم کردن شکم نقش دارند. هورمون های زنانه نیز به ویژه در صورت ابتلا به اختلال هورمونی یا قرار داشتن در دوره پیش از یائسگی نیز روی اندازه شکم تاثیر دارند. اختلال هورمونی مربوط به یائسگی باعث ایجاد تغییراتی در اسکلت خانم ها نیز می شود. در این دوره قد خانم ها کمی خم شده و چند سانتی متری کوتاه تر می شوند و این تصور به وجود می آید که شکم درآورده اند. اما توزیع حجم جدید در شکم به وجود آمده است و بنابراین تمام محتویات شکم برجسته تر دیده می شود.

ورم شکم و شل شدن عضلات

باکتری های روده ما که به فلور روده شهرت دارند در روند هضم غذا شرکت می کنند. اما همه چیز مربوط به تعادل این باکتری هاست. زمانی که برخی از باکتری ها پرتعداد یا اندک می شوند روند هضم غذا دچار مشکل می شود و ممکن است شکم دچار ورم شود اگر عضلات شکم قوی نباشند نمی توان انتظار داشتن شکمی کوچک و صاف داشت. برای مقابله با این مسئله لازم است با انجام ورزش نسبت به تقویت عضلات این بخش تلاش کرد. برای رسیدن به شکمی صاف تر توصیه می شود که ابتدا تغذیه مناسبی داشته باشید و سبک زندگی تان را اصلاح کنید. انجام ورزش، پیاده روی و ورزش های شکمی باعث تقویت عضلات شکمی و کوچک شدن آن می شود.

ورم شکم و زنجبیل

زنجبیل به طور موثر در رفع نفخ شکم موثر است که می تواند نشانه های تنش دستگاه گوارش از جمله نفخ، گاز و گرفتگی عضلات شکم را کاهش دهد. رنجبیل به دلیل وجود جینجرول gingerol ( ماده موثر اصلی در زنجبیل تازه ) کمک می کند تا گازها آزاد شده و گردش خون بهبود پیدا کرده و حتی دردهای شکمی کاهش پیدا کند. برای این که راحت تر بتوانید زنجبیل را مصرف کنید نصف قاشق چای خوری زنجبیل تازه را رنده کرده و با یک فنجان آب گرم به عنوان یک دمنوش تسکین دهنده میل نمایید.

نفخ شکم و مواد غذایی سرشار از پتاسیم

مواد غذایی سرشار از پتاسیم یک درمان فوق العاده برای نفخ شکم است. بدون وجود پتاسیم، بدن سدیم اضافه و آب را در خود نگه می دارد. پتاسیم کمک می کند تا این نمک اضافه از بدن دفع شده و سطح سدیم بدن تنظیم شود، بنابراین بهتر است مصرف میوه و سبزیجات تازه مانند موز، آووکادو، سبزی های برگ دار و میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

ورم شکم و آنزیم های گوارشی

آنزیم های گوارشی با شکستن چربی ها، پروتئین و کربوهیدرات ها، به یک هضم سالم کمک می کنند و نفخ و سایر بیماری های گوارشی را کاهش می دهند. 3 نوع آنزیم گوارشی مختلف وجود دارد –آنزیم آمیلاز amylase enzymes که آنزیم شکستن کربوهیدرات هاست، آنزیم لیپاز lipase enzymes که به هضم چربی ها کمک می کند و آنزیم پروتئاز protease enzymes که به هضم پروتئین کمک می کند. پاپایاPapaya (میوه بومی قاره امریکاست و رنگ آن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است)، آناناس و گریپ فروت میوه هایی هستند که آنزیم های گوارشی در آنها بالاست پس از این به بعد هر بار که برای خرید میوه می روید یکی از این میوه ها را انتخاب کنید. با این حل اگر فصل این میوه ها نیست می توانید از مکمل های آنزیم گوارشی به جای آن ها استفاده کنید.

ورم شکم در زنان

نفخ شکم در زنان به نظر خیلی از خانم ها عادی است اما یک تورم ساده می تواند علامت یک بیماری خاص باشد. زنانی که ورم را در بدن خود نادیده می گیرند ممکن است به یکی از بیماری های زنانه مانند کیست تخمدان یا فیبروم مبتلا شده باشند که بهتر است آن را با پیگیری، درمان کنند. Comments 4+ نفخ شکم در زنان به نظر خیلی از خانم ها عادی است اما یک تورم ساده می تواند علامت یک بیماری خاص باشد. زنانی که ورم را در بدن خود نادیده می گیرند ممکن است به یکی از بیماری های زنانه مانند کیست تخمدان یا فیبروم مبتلا شده باشند که بهتر است آن را با پیگیری، درمان کنند. مطالعات جدید می گویند که بیش از ۳۰ درصد از ما از تورم و نفخ شکم متناوب رنج می بریم. گاهی به دلایل مختلف ورم هایی وجود دارند که نه تنها عادی نیستند بلکه بی شک از شکل گیری یک بیماری خبر می دهد. استفاده بیش از حد از مایعات، فیبروم های رحم، نفخ شکم در زنان ، مشکلات معده، اختلالات روده ای و حتی کارکرد ناهنجار تخمدان‌ها همه و همه از مشکلاتی هستند که می توانند سبب تورم شود. بسیاری از این بیماری‌ها به راحتی قابل شناسایی توسط خود شخص نیستند. چرا که به دلیل یک تورم ساده ممکن است بیمار اهمیت چندانی به آن ندهد. در صورتی که یک کیست کوچک تخمدان می تواند در گذشت زمان و کم اهمیتی فرد به سرطان تخمدان تبدیل گردد.

ورم شکم و سرطان تخمدان

گاهی اوقات خانمی به تصور اینکه نفخ شکم دارد از این موضوع به راحتی می گذرد اما باید بدانید نفخ شکم همراه با درد لگن امری غیر طبیعی است. زنان گاهی ورم و نفخ شکم‌‌ شان را مرتبط به علائم قبل از قاعدگی و یا خوردن مواد غذایی نفاخ می دانند. در صورتی که اینچنین نیست! آگاهی از سرطان های مربوط به زنان از جمله سرطان تخمدان با علائم خاص و احساس ناراحتی در ناحیه لگن کاری صد در صد مطمئن و امکان پذیر نخواهد بود. بسیاری از انکولوژیست های متخصص زنان بر این باورند که سرطان تخمدان همراه با انباشت مایع در شکم و وضعیت آسسیت و یا فشار توده های تخمدان بر لگن همراه خواهد بود ولی علائم بسیار دیگری نیز می تواند از وجود همچین بیماری بزرگی خبر دهد. اما به دلیل آنکه بیماری های مختلفی در ناحیه لگن می تواند مشکلات زنان باشد، تشخیص دقیق بیماری از سرطان را کمی دشوار می سازد. از هر دو زن تنها یک زن می تواند از وجود سرطان تخمدان آگاهی پیدا کند. و با پی بردن به علائم و نشانه های سرطان این بیماری را درمان کند. برخی دیگر از علائم مانند فیبروئید ها از جمله علائم یک وضعیت خوش خیم است. برخی از آزمایشات مانند غربالگری سرطان تخمدان یا سونوگرافی های ترانس واژینال و یا آزمایش های خون که با بالا بودن سطح پروتئین می تواند بیمار را از شروع یک سرطان آگاه سازد.

ورم شکم و سلیاک

از دیگر بیماری‌هایی که می تواند خانم‌ها را بیشتر از آقایان گرفتار کند، سلیاک (celiac) یک بیماری روده ای است. اگر چه کاهش وزن و اسهال از نشانه های این بیماری می تواند باشد اما اغلب افراد مساله نفخ شکم در زنان را مرتبط به بیماری روده نمی پندارند. در حدود ۱ درصد از جمعیت جهان مبتلا به این بیماری می باشند. در این بیماری شخص پروتئینی به نام گلوتن را که در غذاهایی مانند گندم، جو وجود دارد را نمی تواند بپذیرد. یعنی سیستم ایمنی بدن گلوتن را نمی پذیرد و همین امر موجب آسیب به پوشش روده خواهد شد. ۸۳ درصد از مردم در تشخیص این بیماری دچار مشکل می شوند و می توان گفت که بیشتر افراد درک درستی از ابتلا به این بیماری ندارند. نیمی از بزرگسالان علایمی مرتبط با بیماری سلیاک در روده خود را دارند که آن را نادیده و یا مرتبط با مسئله ای دیگر می دانند. ایجاد زخم روی پوست، سردرد، کم خونی و کاهش وزن از جمله علائم بروز سلیاک می باشد. که بیماران این‌ها را مرتبط با روده نمی انگارند. با مراجعه به یک متخصص گوارش، یک آزمایش خون و بررسی برخی از آنتی بادی های موجود در خون این بیماری قابل شناسایی می باشد. افراد مبتلا به این بیماری از مصرف یک سری مواد غذایی که حاوی گلوتن می باشد باید پرهیز کنند. در صورتی که نتیجه آزمایش شما مثبت باشد و به این بیماری مبتلا باشید نیاز به یک آندوسکوپی دارید تا پزشک بتواند نمونه بافتی از روده را تجزیه و تحلیل کند و پس از آن بی شک یک رژیم غذایی بدون قند را باید پیش بگیرید و استفاده از داروها و رژیم‌هایی که پزشک برای شما در نظر خواهد گرفت در برنامه زندگی شما قرار می گیرد.

ورم شکم و انقباضات شدید شکمی

شما خیلی راحتی می توانید این دردها را به انقباضات مربوط به دوران قاعدگی مرتبط بدانید اما اگر این درد بیشتر در قسمت پایینی سمت چپ شکم شما است می تواند مربط به بیماری diverticulitis باشد. دیورتیکولیت یک بیماری خاص است که در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر مشاهده می شود. در این بیماری کیست های کوچکی که در ناحیه لگن و روده وجود دارد رشد کرده و دچار بیرون زدگی می شوند. به نحوی که از روی شکم لمس می شوند و قابل تشخیص هستند. دیورتیکولیت ممکن است عفونی باشد و یا اینکه به مرحله عفونت نرسیده باشد، محققان بر این باورند که دلیل اصلی آن چاقی و رژیم غذایی کم فیبر است. عوارضی که از این بیماری ایجاد می شود همراه با تب و ممکن است استفراغ همراه باشد. احتمالا برای پی بردن به آن نیازمند یک آزمایش خون، ادرار و مدفوع می باشید. در صورتی که دیورتیکولیت بسیار پیشرفت کرده باشد احتمالا به سی تی اسکن نیز نیاز خواهد شد. درمان به کمک آنتی بیوتیک‌ها و رژیم های غذایی پر از مایعات، حال روده شما را بهبود می بخشد. پس از بهبودی می بایست رژیم های غذایی که پزشک برایتان تجویز می کند را حتما پیگیر باشید و انجام دهید. مصرف غذاهای کم کربوهیدرات مانند میوه ها و عسل و لبنیات حاوی لاکتوز بالا را بیشتر کنید.

ورم شکم و سندرم روده تحریک‌پذیر

– سندرم روده تحریک‌پذیر یا IBS؛ ابتلا به این عارضه می‌تواند مدت طولانی موجب ایجاد نفخ و تورم شکمی شود که درعین حال با علائمی چون درد، یبوست یا اسهال همراه است. پیتر وورول، استاد طب و گاستروانترولوژی در دانشگاه منچستر در این باره خاطرنشان کرد: ما تصور می‌کنیم که در مبتلایان به این سندرم، روده‌ها از حساسیت بالاتری برخوردارهستند و بنابراین فرآیندهای عادی روده موجب بروز این علائم می‌شوند. نفخ و تورم شکم یکی از ناخوشایندترین و مختل‌‌ کننده‌ترین عوارض سندرم روده تحریک‌پذیر است. این سندرم درمان ندارد اما می‌توان علائم آن را کنترل کرد. به این ترتیب کاهش مصرف فیبرغلات می‌تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد علائم این سندرم را در مبتلایان کاهش دهد. مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک نیز به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر کمک می‌کند. در برخی موارد شدیدتر می‌توانید با مراجعه به پزشک عمومی و دریافت داروهای خاص علائم بیماری را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید : ورم روده ♥ ورم پای راست ♥ ورم پا ♥ ورم لثهورم معده

  • ناصر غیاثوند

سوزش معده در اوایل بارداری و جنسیت

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۵:۱۹ ق.ظ

سوزش معده در اوایل بارداری و جنسیت

سوزش معده ,سوزش معده در بارداری,سوزش معده در ماه رمضان,سوزش معده نشانه بارداری,سوزش معده در ماه اول بارداری,سوزش معده درمان

سوزش معده , سوزش معده در بارداری , سوزش معده در ماه رمضان , سوزش معده نشانه بارداری

توضیحاتی در مورد سوزش معده

در دنیای پر از استرس و پر سرعت امروز که مردم انواع نامناسبی از غذاها، فست فودها، نوشیدنی‌های گازدار و آبمیوه های صنعتی را مصرف میکند و اغلب هم این خوراکی‌ها را در حالت عجله، حرکت و کار کردن میخورند، بالابودن اسید، رفلاکس معده و سوزش آن مشکلات متداولی هستند که بسیار شایع نیز میباشند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد سوزش معده صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علل سوزش معده

مهمترین عوامل این حالت عبارتند از: پرخوری خوردن غذاهای پر ادویه بخصوص غذاهای تند مصرف آب میوه‌های اسیدی (گریپ فروت، پرتقال، آناناس) مصرف غذاهای چرب و پرکالری خوردن بیش از اندازه شیرینی‌ها و شکلات مصرف زیاد نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه مصرف الکل سیگار کشیدن مصرف برخی داروها نظیر آسپیرین، ایبوبروفن و ناپروکسین فشارهای عصبی

نشانه های سوزش معده

این حالت یک درد همراه با سوزش در ناحیه سینه درست پشت قفسه سینه است. این درد اغلب در زمان دراز کشیدن یا خم شدن بیشتر است. این حالت ممکن است دقیقا یک حس سوزش ناراحت کننده نباشد بلکه شاید فقط باعث درد سینه و شبیه به حمله قلبی به نظر برسد. البته این نشانه‌ها چنانچه ناشی از بی احتیاطی‌های تغذیه ای نباشند نیاز به بررسی توسط پزشک متخصص دارند، چون ممکن اولین علایم برای وجود زخم در این ناحیه و یا مراحل اولیه ایجاد سرطان معده باشند.

سوزش معده و سرکه سیب

برای کسانی که از رفلکس اسید، که باعث این حالت می‌شود، رنج می‌برند، سرکه می‌تواند اسفنکتر پایین مری را جهت بسته شدن تحریک کند، و در نتیجه از بالا آمدن اسید جلوگیری کند. در میان انواع سرکه‌هایی که وجود دارد، سرکه سیب برای درمان اختلال این حالت (سر دل) موثر خواهد بود. در این‌جا چند مرحله‌ی آسان را برای استفاده از سرکه سیب جهت درمان سوزش سردل می‌بینید. این مراحل عبارتند از: – ۱ تا ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کنید. – سپس ترکیب حاصل را قبل از وعده‌های غذایی اصلی بنوشید.

سوزش معده و آب آلوئه‌ ورا

آب آلوئه‌ورا در میان درمان‌هایی که در منزل برای این حالت صورت می‌گیرند، به عنوان یک داروی محبوب شناخته شده‌است. این نوشیدنی با از بین بردن التهاب و التیام دستگاه گوارش‌تان به کنترل اختلال این حالت کمک می‌کند. برای استفاده از نوشیدنی آلوئه‌ورا جهت درمان این حالت مراحل زیر را دنبال کنید: – برای رسیدن به بهترین نتیجه، شما باید به میزان ۱/۴ فنجان آب آلوئه‌ورا را حدود ۲۰ دقیقه قبل از غذا میل کنید. – علاوه بر این، فراموش نکنید که نباید بیش از اندازه از این نوشیدنی را در یک روز مصرف کنید، زیرا ممکن است سبب اسهال و درد شکم ‌شود.

سوزش معده و جوش شیرین

بی‌کربنات سدیم یا جوش شیرین به شما کمک خواهد کرد که سریع و آسان از شر این حالت خلاص شوید. جوش شیرین یک آنتی‌اسید طبیعی است که به طور موثری در عرض چند دقیقه تاثیر خود را می‌گذارد، و در نتیجه سبب می‌شود که سوزش معدهتان سریعا تسکین بیابد. برای استفاده از جوش شیرین جهت درمان این حالت، مراحل زیر را گام به گام دنبال کنید: – ابتدا ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را با یک لیوان آب مخلوط کنید. – سپس آن را برای تسکین فوری، بنوشید. – علاوه بر این، شما می‌توانید چند قطره آب لیمو نیز به این محلول اضافه کنید کنید.

کنترل سوزش معده

برای کنترل این حالت و درمان آن میتوانید توصیه‌های زیر را بکار ببرید: موز یکی از ساده ترین راههای درمان خانگی این حالت مصرف موز است. خوردن یک موز رسیده و پوره شده همراه با یک فنجان شیر در هنگام صبح اثر آرامبخش بر سوزش معده و زخمهای آن دارد. زنجبیل یک قاشق چایخوری زنجبیل تازه را با یک قاشق غذا خوری آب برگ گشنیز تازه مخلوط کرده و 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید. زیره مقداری زیره را بو داده و آسیاب کنید. به آن مقداری آب زنجبیل تازه افزوده و در یک لیوان شیر بریزید. این نوشیدنی یکی از بهترین روشهای درمان خانگی این سوزش و بسیار آرامبخش برای این سوزش است. تخم گشنیز + زیره یک قاشق تخم گشنیز و یک قاشق زیره را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مواد مورد نظر را آسیاب نموده به آن نیم لیتر آب بیافزایید. اجازه دهید یک شب بماند. سپس ترکیب فوق را صاف کرده و به مدت 4 تا 5 روز روزانه دو مرتبه 2 تا 3 قاشق غذاخوری از آن بخورید. برای خوش طعم کردن آن میتوانید مقداری شکر یا شیره نیشکر را به آن اضافه نمایید. زنیان استفاده از زنیان بو داده نیز یکی دیگر از روشهای درمان خانگی سوزش معده با استفاده گیاهان دارویی است. به این منظور دانه‌های زینیان را بو داده و به آن مقدار کمی نمک اضافه کنید. یک چهارم قاشق چایخوری از این مخلوط را داخل مقداری آب گرم ریخته و 2 تا 3 بار در روز مصرف کنید. این ترکیب، اسیدی بودن معده را کاهش داده و باعث تغییر طعم دهان نیز میشود و سوزش معده را تسکین میدهد و برای درمان رفلاکس معده نیز موثر است.. شیرین بیان یک دوم قاشق چایخوری از ریشه شیرین بیان را در آب بجوشانید و یک فنجان از آن را بین 15 تا 20 دقیقه قبل از غذا میل نماید. این روش درمانی را دو یا سه بار در روز و به مدت یک هفته ادامه دهید. همچنین به منظور درمان خانگی سوزش معده در مواردی که مشکلتان زیاد شدید نیست، مکیدن 5/1 سانتیمتر از ریشه این گیاه نیز اسیدی بودن معده را آرام کرده و سوزش معده شما را برطرف میکند. ریشه‌ شیرین بیان به صورت چای و قرص نیز در بازار موجود است. البته این گیاه باید با مشورت پزشک استفاده شود زیرا حاوی ماده‌ای به نام گلیسیریزین است که ممکن است عوارض ناخواسته به همراه داشته باشد.

سوزش معده و تخم رازیانه

یکی از ساده‌ترین داروهای خانگی برای درمان سوزش سردل جویدن تخم رازیانه است. می‌توانید این تخم‌ها را چندین بار در روز بجوید تا نفس‌تان تازه شود، و در عین حال تولید اسید معده‌تان نیز کنترل شود. علاوه بر این، شما می‌توانید یک فنجان دمنوش تهیه شده از تخم رازیانه را بنوشید. برای آماده کردن این دمنوش گیاهی، باید ۲ قاشق چایخوری تخم رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، و سپس به مدت حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خنک شود. در نهایت، آن را صاف کنید و در یک فنجان بریزید، و کم‌کم آن را بنوشید.

نکاتی در مورد سوزش معده

برای رهایی از این مشکل توصیه میشود، بهترین روش درمان را برای خود برگزینید و از تجربه همه درمانها با یکدیگر خودداری کنید. خوردن غذاهایی مثل شکلات، غذاهای چرب، سرخ کردنی، قهوه، نوشیدنی های کافئین‌دار، الکل دار و گازدار را کاهش دهید و سعی کنید وعده های غذای شما مختصر باشد. مهمترین نکته در مورد درمان خانگی سوزش معده توجه به این مسئله است، که چنانچه حملات پی در پی سوزش و رفلاکس معده ادامه داشت، باید این مشکل را جدی تر بررسی کنید. سوزش معده توام با درد در ناحیه گردن و شانه چپ و تنگی نفس میتواند در واقع آنژین یا حمله قلبی باشد.

سوزش معده و نعناع

نعناع برای درمان سوء هاضمه و سوزش معده بسیار موثر است چرا که خواص تسکین‌دهنده دارد و به فرآیند هضم کمک می‌کند. برای استفاده از نعناع جهت درمان سوزش سردل، دستورالعمل زیر را می‌توانید گام به گام در خانه دنبال کنید: – ۱ قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده را به یک فنجان آب اضافه کنید. – سپس اجازه بدهید به مدت حدود ۳۰ دقیقه بماند. – این نوشیدنی را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید. – علاوه بر این، شما می‌توانید برگ نعناع تازه را به منظور جلوگیری از سوزش معده بجوید. با این وجود، یادتان باشد در صورتی که به رفلاکس اسید مبتلا هستید، نباید از نعناع استفاده کنید.

سوزش معده و زنجبیل

زنجبیل تازه کمک خواهد کرد که فورا و در طی مدت دو روز از شر سوزش معده خلاص شوید – زنجبیل اسید داخل معده را جذب می‌کند و به آرام کردن اعصاب‌تان (که در بروز سوزش معده نقش دارد) کمک می‌کند. راه‌های آسان زیادی برای استفاده از زنجبیل جهت درمان سوزش سردل وجود دارد. برخی از این روش‌ها را در ادامه می‌بینید: – زنجبیل را می‌توانید به عنوان یک ادویه برای پخت و پز استفاده کنید. – یکی دیگر از گزینه‌ها خوردن تکه‌های زنجبیل به صورت خام است. – همچنین می‌توانید دمنوش زنجبیل بنوشید. به منظور جلوگیری از رخ دادن مجدد اختلال سوزش معده در آینده، می‌توانید این گیاه دارویی طبیعی را مکررا مصرف کنید. دمنوش زنجبیل را نیز می‌توانید طبق دستورالعمل زیر تهیه کنید: – ۱ قاشق چایخوری زنجبیل تازه و رنده‌شده را به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید. – سپس به مدت چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. – می‌توانید این دمنوش گیاهی را ۳ یا ۴ بار در روز بنوشید.

کاهش سوزش معده با نوشیدن شیر سرد

نوشیدن شیر سرد یکی از ساده‌ترین داروهای خانگی برای علائم خفیف یا اولیه‌ی سوزش معده است. شیر سرد به استراحت دریچه‌ی بین معده و مری‌تان کمک می‌کند. در صورتی که شیر در خانه ندارید، می‌توانید انواع دیگری از محصولات لبنی را امتحان کنید. استفاده از شیر در موارد نادر بهترین درمان برای افراد مبتلا به سوزش معده است.

سوزش معده و آب سیب‌ زمینی

یکی از داروهای خانگی بسیار عالی برای سوزش معده آب سیب‌زمینی است. این ماده‌ی خوراکی دارای آنزیمی است که مسئولیت خنثی کردن اسید را در دستگاه گوارش شما بر عهده دارد. به این ترتیب تاثیر آنها را روی بدن‌تان کاهش می‌دهد و از سوزش معده جلوگیری می‌کند. بهتر این است که آب سیب‌زمینی را صبح‌ها با معده‌ی خالی مصرف کنید. یادتان باشد که فقط آب سیب‌زمینی تازه بنوشید و از مصرف کردن نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده و مصنوعی موجود در بازار پرهیز کنید. برای آماده کردن آب سیب‌زمینی، باید مطابق با مراحل زیر عمل کنید: – یک سیب‌زمینی متوسط بردارید. – آن را پوست بکنید و به خوبی شستشو بدهید و سپس به ۴ قسمت برش دهید. – تکه‌های سیب‌زمینی را در یک مخلوط کن برقی له کنید و بعد با استفاده از یک صافی آب آن را بگیرید. – شما می‌توانید آب سیب‌زمینی را با آب سرد رقیق کنید اما هیچ‌گونه گیاه دارویی یا ادویه‌ای به این آب اضافه نکنید.

سوزش معده و برگ ریحان

برگ ریحان یکی از داروهای خانگی طبیعی برای سوزش معده است. به خصوص که برگ‌های ریحان می‌توانند تا حدی به از بین بردن این اختلال کمک کند. برای استفاده از برگ ریحان جهت درمان سوزش معده می‌توانید طبق دستور زیر عمل کنید: – جویدن دو یا سه برگ ریحان کمک‌تان می‌کند که فورا از شر سوزش معده خلاص شوید. – روش دیگر این است که می‌توانید یک مشت برگ ریحان را در آب (یک لیوان) به مدت چند دقیقه بجوشانید. – سپس ترکیب را صاف کنید و معجون به‌دست آمده را در حالی که هنوز گرم است بنوشید. شما بهتر است این نوشیدنی را پس از خوردن مواد غذایی به منظور کاهش سوزش معده مصرف کنید.

سوزش معده و زیره‌ی سبز‌

زیره‌ی سبز‌ یک درمان بسیار خوب برای سوزش معده است. علاوه بر این، دانه‌های زیره‌ی سبز به تحریک هضم کمک می‌کنند و همچنین مشکلات گوارشی از جمله اسیدیته و گاز را کاهش می‌دهند. برای استفاده از زیره جهت درمان سوزش معده طبق مراحل زیر عمل کنید: – دانه‌های زیره‌ی سبز (یک قاشق چایخوری) را در یک فنجان آب بجوشانید. – اجازه بدهید به مدت حدود ۵ دقیقه دم بکشد و سپس ترکیب را صاف کنید. – توصیه می‌شود که این نوشیدنی را صبح‌ها و بعد از وعده‌های غذایی خود به مدت چند روز یا تا زمانی که علائم سوزش معده بهبود بیابند، مصرف کنید. – زیره‌ی سبز همچنین یک ادویه فوق‌العاده و خوشمزه برای اضافه کردن به بسیاری از غذاها است.

غذاهای دارای پروبیوتیک

غذاهای دارای پروبیوتیک احساس سوزش معده، درد و ناراحتی ناشی از اسیدیته‌ی بالا و مشکلات دستگاه گوارش را بهبود می‌دهند. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که سلامت روده‌ و سلامت کل دستگاه گوارش را افزایش می‌دهند. مصرف غذاها و نوشیدنی‌های محتوی پروبیوتیک‌ها موجب توازن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود و از تشکیل اسید اضافی در معده جلوگیری می‌کند. ماست، برخی از محصولات لبنی، محصولات حاصل از سویا، کفیر، ساورکرات (کلم‌شور تخمیری)، شکلات تلخ و چای کمبوچا منابع خوبی برای تأمین پروبیوتیک‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها به‌ شکل مکمل‌های تغذیه‌ای نیز در بازار وجود دارند که می‌توانید پس از مشورت با پزشک آنها را مصرف کنید.

جویدن آدامس

جویدن آدامس بدون‌شکر راهکاری ساده برای مبارزه با سوزش معده است. جویدن آدامس، ترشح بزاق دهان را افزایش می‌دهد. بزاق خاصیت قلیایی دارد. وقتی آب دهان را قورت می‌دهید، خاصیت قلیایی آن اسید معده را خننثی می‌کند و فورا سوزش معده را تسکین می‌دهد. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله‌ی بیماری‌های گوش، حلق و بینی به چاپ رسید، جویدن آدامس تاثیرات مثبتی بر pH دهان و مری دارد و می‌تواند درمانی طبیعی برای جلوگیری از رفلاکس و ترش‌ کردن باشد. براساس مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۰۵ در مجله‌ی تحقیقات دندانپزشکی به چاپ رسید، مصرف آدامس بدون شکر نیم ساعت پس از صرف غذا می‌تواند رفلاکس اسید گوارشی پس از صرف غذا را کاهش دهد. پس از وعده‌های غذایی یک آدامس بدون‌ شکر را ۳۰ دقیقه بجوید تا با کاهش اسید، از سوزش معده و سینه جلوگیری کنید. از مصرف آدامس‌های محتوی شکر یا طعم‌دهنده‌ی نعناع خودداری کنید.

بیشتر بخوانید : سوزش زبان ♥ سوزش ادرار ♥ سوزش گلو ♥ رفلاکس معدهبرای نفخ معده چی خوبه

  • ناصر غیاثوند

درد زیر گوش چپ

شنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، ۰۳:۳۴ ق.ظ

درد زیر گوش چپ

درد گوش ,درد گوش سمت چپ,درد گوش سمت راست,درد گوشه چشم,درد گوش نوزاد,درد گوش سمت چپ در بزرگسالان,درد گوش و گلو,درد گوش هنگام جویدن غذا,درد گوش و فک

درد گوش , درد گوش سمت چپ , درد گوش سمت راست , درد گوش نوزاد

توضیحاتی در مورد درد گوش

برای گوش درد دلایل متعددی وجود دارد که عفونت سینوس‌ها، جرم گوش و التهاب لوزه از جمله مهمترین عوامل آن به حساب می‌آیند. اما شایع‌ترین دلیل عفونت گوش، عفونت گوش میانی است. این نوع عفونت موجب ورم و آلودگی بخش‌هایی از گوش میانی می‌شود. درد مربوط به عفونت گوش میانی از گیر افتادن ترشحات در پشت پرده گوش ناشی می‌شود.صبح با یک گوش درد وحشتناک از خواب بیدار می‌شوید و تمام چیزی که می‌خواهید سکوت است و بهبودی و تسکین درد گوش . در این شرایط شیر آبی که چکه می‌کند، به بدترین دشمن شما تبدیل می‌شود. حتی یک گوش درد خفیف می‌تواند سبب شود که از درد به خود بپیچید. شایع‌ترین علل بروز گوش درد تشکیل موم در گوش و عفونت گوش است و در بسیاری از موارد در اثر عفونت‌هایی ایجاد می‌شود که ممکن است به درمان آنتی‌بیوتیکی نیاز داشته باشند. با این حال، برخی داروهای خانگی برای تسکین درد گوش وجود دارند که واقعا گرفتگی گوش را رفع می‌کنند، عفونت را کاهش می‌دهند و در نتیجه درد را از بین می‌برند. در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد گوش صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

علل شایع درد گوش

 – آرتریت فک – عفونت حاد گوش – عفونت مزمن گوش – صدمات گوش ناشی از تغییرات فشار (ارتفاع بالا و علل دیگر) – وارد کردن چیزی در گوش – پاره شدن و یا سوراخ شدن پرده گوش – عفونت سینوسی – گلودرد – سندرم مفصل گیجگاهی فکی – عفونت دندان همچنین در نوزادان ممکن است به دلیل موارد زیر این مشکل رخ دهد. – سوزش مجرای گوش به علت پنبه گوش پاک کن – باقی ماندن صابون و یا شامپو در گوش کودک

تشخیص عفونت گوش

– هنگامی که پزشک مشکوک به عفونت گوش باشد، از وسیله ای به نام “اوتوسکوپ” برای معاینه گوش استفاده می کند. پرده گوش سالم، به رنگ صورتی مایل به خاکستری و شفاف می باشد. اگر گوش دچار عفونت باشد، پرده گوش ممکن است ملتهب، متورم و یا قرمز گردد. – همچنین پزشک مایع درون گوش میانی را با استفاده از وسیله ای به نام “اوتوسکوپ پنوماتیک” بررسی می کند. این وسیله موجب به جریان انداختن مقداری هوا در پرده گوش می شود و باعث می شود که پرده گوش به محل اولیه خود برگردد. اگر مایع داخل گوش باشد، پرده گوش به راحتی حرکت نخواهد کرد. – یکی دیگر از ابزار تشخیصی برای عفوت گوش، “تمپانومتر” می باشد. این ابزار با استفاده از فشار هوا و صدا، مایع گوش میانی را بررسی می کند.

عوارض عفونت گوش

اگر عفونت گوش به موقع درمان نشود، عوارض زیر را در پی خواهد داشت: – عفونت گوش داخلی – زخم شدن پرده گوش – کاهش شنوایی – عفونت جمجمه در پشت گوش – مننژیت (عفونت در بافتهای اطراف مغز و نخاع) – در کودکان، مشکلات گفتاری – فلج صورت

درد گوش در کودکان

در شرایط زیر بلافاصله با پزشک کودک تماس بگیرید – فرزند شما دچار سفتی گردن است. – فعالیت کودک شما همراه با خستگی است و کودک، پاسخ های ضعیف به فعالیت ها می دهد. – کودک سرگیجه دارد. – التهاب و تورم در اطراف گوش وجود دارد. – کودک دچار ضعف عضلات صورت گردد. – گوش درد شدیدی که ناگهان متوقف شود که ممکن است علامتی از پاره شدن پرده گوش باشد. – تب و یا درد کودک شما ۴۸ ساعت بعد از مصرف آنتی بیوتیک از بین نرفته باشد.

درد گوش و مصرف دارو

اکثر مردم هنگام گوش درد ناشی از عفونت گوشی میانی بسیار نگران رفع آن هستند. استامینوفن، آ اس آب (آسپیرین) یا بروفن به کاهش درد کمک می‌کند. اگر بهبودی در درد یا تغییری در وضعیت طی ۲۴ تا ۳۶ ساعت اتفاق نیفتاد اغلب نیاز به یک دوره آنتی‌بیوتیک وجود دارد. آنتی‌بیوتیک‌ها به سرعت درد را از بین می‌برند. آکادمی پزشکان اطفال آمریکا مصرف مسکن‌هایی همچون ایبوپروفن و استامینوفن را برای کنترل درد مرتبط با عفونت گوش میانی توصیه می‌کند. مصرف این داروها همراه آنتی بیوتیک‌ها یا بدون آنها باید طبق دستورالعمل باشد. برای دریافت آنتی‌بیوتیک به پزشک مراجعه کنید.

درد گوش و عفونت گوش خارجی

اگر علت گوش درد شما عفونت گوش خارجی باشد، قطره سیپروفلوکساسین برای درد گوش استفاده می شود. اما اگر عفونت گوش داخلی به همراه گلو درد چرکی باشد، آنتی بیوتیک خوراکی مانند سفکسیم مصرف می شود. در اکثر موارد ، گوش درد با داروهای تجویزی مانند قطره گوش درمان می شوند که مدت زمان درمان هم تقریبا 7-10 روز است. این قطره ها حاوی نوعی آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت بوده و اغلب به صورت قطره های استروئیدی برای کاهش تورم و التهاب هستند. برای مصرف این قطره ها باید دراز بکشید و طبق تجویز پزشک میزان قطره لازم در گوش چکانده شود. بهتر است 5 دقیقه به همین حالت باقی بمانید تا قطره ها از گوش خارج نشوند. اگر کانال گوش متورم شده باشد، دقت کنید که قطره حتما به گوش ریخته و به محل مناسب و متورم برسد. گاهی اوقات ممکن است پزشک متخصص، در کنار قطره گوش، برای جلوگیری از عفونت، آنتی بیوتیک خوراکی و قرص تجویز کند. این داروهای چرک خشک کن را در کنار قطره گوش مصرف کنید تا عفونت تحت کنترل باشد. در طول درمان، کانال گوش باید خشک باشد. هنگام حمام کردن بهتر است مراقب باشید تا داخل گوش شما مرطوب نشود و آن را با وازلین چرب کنید. در بعضی موارد و در گوش درد شدید، لازم است تا عفونت به طور کامل برطرف شود. در هر صورت زمانی که به گوش درد دچار می شوید، مراجعه به یک متخصص گوش و حلق و بینی ، لازم است.

درد گوش و عفونت‌ های سینوسی

هر چند سرماخوردگی و عفونت‌های سینوسی علائم مشابه زیادی دارند اما یکی نیستند. سرماخوردگی به عفونت خفیف سیستم تنفسی شامل گلو، بینی و سینوس‌ها گفته می‌شود. ویروس‌هایی که به گروههای سرماخوردگی تعلق دارند، معمولا علت سرماخوردگی هستند اما ممکن است ویروس‌های دیگری نیز سبب سرماخوردگی بشوند که معمولا خطری ندارند. علائم سرماخوردگی شامل سر درد، آبریزی بینی یا گرفتگی بینی، عطسه، سرفه، تب، خارش چشم‌ها، گلو درد، بدن درد و … می‌شود. اگر سرماخوردگی تشدید شود، علائم مربوط به گوش یعنی عفونت گوش، مسدود شدن گوش و گوش درد بروز خواهند کرد. گاهی سرماخوردگی می‌تواند سینوس‌ها را مسدود کند و منجر به عفونت سینوسی شود. عفونت سینوسی یا سینوزیت، التهاب و تحریک سینوس‌ها و حفره‌های بینی است. معمولا ویروس عامل این بیماری است اما گاهی باکتری یا حتی قارچ نیز می‌تواند عامل سینوزیت باشد. بعضی وقتها، آلرژی، پولیپ بینی (بافت غیرسرطانی در مخاط بینی) و یا حتی عفونت دندان می‌تواند سینوس‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. مشکلات سینوسی می‌توانند احتمال عفونت گوش، گوش درد و یا حتی وزوز گوش را افزایش بدهند. فشاری که به خاطر گرفتگی سینوس‌ها ایجاد می‌شود می‌تواند روی فشار موجود در گوش‌ها اثر بگذارد. اگر در بخش میانی گوش که شیپور استاش نام دارد، التهاب یا گرفتگی وجود داشته باشد، ممکن است دچار عفونت گوش شوید. این انسداد موجب تولید مایعات در گوش می‌شود. وزوز گوش زمانی است که شما صدای آزاردهنده‌ای در گوش‌های‌تان احساس کنید. این صدا ممکن است به صورت سروصدا، تق تق، پچ پچ و یا هو هو کردن باشد. همچنین ممکن است یک گوش یا هر دو گوش را تحت تاثیر قرار دهد، بلند یا آهسته، زیر یا بم باشد. با درمان گرفتگی ، از این علائم خلاص خواهید شد. استفاده از اسپری آبنمک برای بینی یا اسپری استنشاقی چند بار در روز می‌تواند علائم را فورا تسکین دهد.

درد گوش و عفونت گلو

درمان عفونت گلو گاهی واقعا چالش برانگیز است. برخی از باکتری‌ها یا یک ویروس عامل عفونت گلو هستند. عفونت گلو می‌تواند نتیجه‌ی آلرژی، آلودگی یا محرک‌‌ها باشد و یا از یک بیماری درونی ناشی شود. عفونت‌ گوش و گوش درد، عوارض متداولی هستند که در صورت پیشرفت عفونت گلو و رسیدن به درجه‌ی حادتر ایجاد می‌شوند. سایر علائم متداول عفونت گلو شامل تورم لوزه‌ها، التهاب گرههای لنفاوی در گردن، گلو درد و التهاب حلق می‌‌شود.

درد گوش و بیماری منییر

بیماری منییر، اختلالی در گوش داخلی است. تعادل و شنوایی، عملکردهای حیاتی گوش داخلی شما هستند. این بیماری به طور کلی، فقط یک گوش را مبتلا می‌کند. از هر 1000 نفر در دنیا، 12 نفر دچار بیماری منییر هستند. این بیماری معمولا افراد بین 40 تا 60 سال را مبتلا می‌کند. بیماری منییر هر چند یک اختلال مزمن است اما درمان و تغییرات سبک زندگی می‌تواند به تسکین علائم کمک زیادی بکند. علائم بیماری منییر ممکن است چند سال خاموش باشند و ناگهان بروز کنند. این علائم شامل سرگیجه، از دست دادن شنوایی در گوش تحت تاثیر، وزوز گوش، از دست دادن تعادل، تهوع، سر درد، احساس سنگینی در گوش تحت تاثیر و درد می‌شود. علت دقیق بیماری منییر مشخص شناخته شده نیست. دانشمندان فکر می‌کنند ممکن است این بیماری با ترکیب مایعات درون گوش و یا سطح مایعات داخل گوش مرتبط باشد. اگر شما هم دچار این بیماری هستید، داروهای مناسب می‌توانند به برطرف کردن سرگیجه کمک کنند. همچنین محدود کردن مصرف نمک و استفاده از وسایل کمکی شنوایی نیز می‌توانند علائم این بیماری را کنترل کنند.

درد گوش و سرخک

سرخک یا روبئولا، یک بیماری ویروسی خطرناک است که با ویروسی از خانواده‌ی پارامیکسو ویروس ایجاد می‌شود. این ویروس، سیستم تنفسی را مبتلا کرده و بسیار واگیردار است. ویروس سرخک معمولا با سرفه یا عطسه‌ی فرد مبتلا در هوا پراکنده می‌شود. شما ممکن است بواسطه‌ی تماس با بزاق یا خلط فرد مبتلا به این بیماری دچار شوید. سرخک، دلیل عمده‌ی مرگ و میر کودکان در تمام دنیاست. در سال 2016، سازمان سلامت جهانی گزارش کرد که در سراسر دنیا، 89780 مرگ ناشی از سرخک وجود داشته است. با واکسیناسیون می‌توان در برابر این بیماری مصون شد و از ابتلا به آن پیشگیری کرد. واکسن سرخک برای کودکان ضروری است. علائم سرخک با تب خفیف، آبریزی بینی، سرفه، قرمزی و آبریزی چشمها و نقطه‌های ریز سفید رنگ در داخل لُپ‌ها شروع می‌شود. سایر علائم شامل دردهای عضلانی، گلو درد و راش‌های قرمز و خارش دار که معمولا در ناحیه‌ی سر شروع شده و تدریجا در سایر قسمت‌های بدن نیز بیرون می‌زنند، می‌شود. دانشمندان نشان داده‌اند که بین ویروس سرخک و بیماری گوش به نام اتواسکلروز ارتباط وجود دارد. اتواسکلروز، رشد غیر طبیعی و تدریجی استخوان در گوش میانی است که مانع عملکرد طبیعی استخوان رکابی در گوش میانی می‌شود. استخوان رکابی فیکس شده و دیگر نمی‌تواند حرکت کند. این تغییر شکل، قابلیت انتقال امواج صوتی از گوش میانی به گوش داخلی را تحت تاثیر قرار داده و بنابراین شنوایی را مختل می‌کند. ویروس سرخک می‌تواند عامل فعالسازی بروز اتواسکلروز باشد. از دست دادن شنوایی ناشی از سرخک در مناطقی که واکسیناسیون سرخک انجام نشده، دیده می‌شود.

درمان درد گوش با روغن زیتون

روغن زیتون به عنوان یک روان ساز عمل می کند و عفونت گوش را از بین می برد. روغن زیتون وزوز گوش را از بین می برد. سه تا چهار قطره روغن زیتون ورم را داخل گوش بریزید. همچنین می توانید یک پنبه را داخل روغن بزنید و داخل گوش قرار دهید. همچنین می توانید از روغن خردل نیز استفاده کنید.

درمان درد گوش با روغن نارگیل

مواد لازم: – روغن نارگیل بکر – قطره چکان – توپ پنبه‌ای روش انجام کار: – چند قطره روغن نارگیل را در گوش آسیب‌دیده‌تان بریزید و با توپ پنبه‌ای آن را بپوشانید. – چند بار فک‌تان را باز و بسته کنید تا روغن به تمام گوشه‌های گوش برسد و درد را از بین ببرد. – بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه توپ پنبه‌ای را بردارید و روغن اضافی را از گوش حالی کنید. چند وقت یک بار باید این روش درمانی را تکرار کرد؟ می‌توانید این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید. روغن نارگیل چه‌طور چنین تاثیری دارد؟ روغن نارگیل علاوه بر این‌که درد و تورم را از بین می‌برد، اسید لوریک دارد، ‌ماده‌ای که مسئول وجود خواص ضد میکروبی در این روغن است. به همین دلیل روغن نارگیل یک درمان خانگی مناسبی برای رفع درد گوش است.

درمان درد گوش با روغن کرچک

مواد لازم: – روغن کرچک – قطره چکان – توپ پنبه‌ای روش انجام کار: – روغن کرچک را کمی گرم کنید و چند قطره از آن را در گوش آسیب‌دیده‌تان بریزید. – گوش را با توپ پنبه‌ای مسدود کنید و اجازه بدهید روغن به مدت چند دقیقه بماند. – بعد توپ پنبه‌ای را بردارید و روغن اضافی و آت و آشغال‌ها را پاک کنید. چند وقت یک بار باید این روش درمانی را تکرار کرد؟ این روش درمانی را دو بار در روز تکرار کنید تا زمانی که درد گو‌ش‌تان به طور کلی از بین برود. روغن کرچک چه‌طور چنین تاثیری دارد؟ معروف است که روغن کرچک روند بهبودی را تسریع می‌کند و به کاهش درد گوش کمک می‌کند. این روغن همچنین دارای طبیعت ضد قارچی است.

درمان درد گوش با روغن اسطوخودوس

مواد لازم: – روغن اسطوخودوس – توپ پنبه‌ای روش انجام کار: – دو تا سه قطره روغن اسطوخودوس بر روی پنبه بریزید و آن را روی سوراخ گوش‌تان قرار دهید. – همچنین، یک قطره از این روغن معطر را روی گوش بیرونی‌تان بمالید و یک دقیقه ماساژ دهید. چند وقت یک بار باید این روش درمانی را تکرار کرد؟ این روش را دو بار در روز انجام دهید. روغن اسطوخودوس چه‌طور چنین تاثیری دارد؟ روغن اسطوخودوس برای آرام کردن اعصاب بسیار موثر است و درد گوش را که سبب شده زندگی برای‌تان جهنم شود، کاهش می‌دهد. این ماده همچنین عفونت را درمان می‌کند چرا که دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی است.

درمان درد گوش با روغن درخت چای

مواد لازم: – چند قطره روغن درخت چای – ۱/۴ فنجان روغن زیتون – گوش پاک‌کن روش انجام کار: – روغن درخت چای را با روغن زیتون رقیق کنید و یک یا دو قطره از آن را در گوش آسیب‌دیده بریزید. – به مدت یک دقیقه سرتان را کج نگه دارید به طوری که گوش آسیب‌دیده رو به سقف باشد. – بعد سرتان را دوباره صاف کنید و مایعی که از گوش خارج می‌شود را تمیز کنید. چند وقت یک بار باید این روش درمانی را تکرار کرد؟ این روش درمانی را یک یا دو بار در روز تکرار کنید، بسته به این‌که سرعت بهبودی گوش‌تان در چه حد است. روغن درخت چای چه‌طور چنین تاثیری دارد؟ روغن درخت چای، به عنوان یک عامل ضدعفونی‌کننده شناخته شده‌است. این روغن در ترکیب با روغن زیتون، درد گوش شما را کاهش می‌دهد و همچنین تمام ارگانیسم‌های عفونی را حذف می‌کند. احتیاط: از روغن درخت چای به صورت رقیق‌نشده استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.

بیشتر بخوانید : درد لاله گوش ♥ گوش درد ♥ گوش درد نوزادان ♥ گوش درد بزرگسالانوزوز گوش

  • ناصر غیاثوند

زانو درد در کودکان نشانه چیست

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶ ب.ظ

زانو درد در کودکان نشانه چیست

زانو درد ,زانو درد شدید,زانو درد در جوانی,زانو درد بعد از زایمان,زانو درد به انگلیسی,زانو درد ورزش,زانو درد از علائم بارداری,زانو درد عصبی

زانو درد , زانو درد شدید , زانو درد در جوانی , زانو درد بعد از زایمان

توضیحاتی در مورد زانو درد

از لحاظ این که زانو درد ناشی از پیچ خوردگی باشد یا آرتروز، روش های مختلفی برای درمان وجود دارد. قبل از این که به درمان زانو درد خود با یک روش خانگی بپردازید باید به این نکته توجه کنید که برای درمان زانو درد متوسط تا شدید به مراقبت های پزشکی نیاز دارید. درمان بعضی زانو درد ها ممکن است به جراحی یا مداخله پزشکی نیاز داشته باشد. احتمال دارد درمان زانو درد هایی که به دلیل آرتروز شدید به وجود آمده اند به جراحی نیاز پیدا کند. همچنین اگر بعد از جراحی دردی در ناحیه زانو احساس می کنید به دکتر مراجعه کنید. با این حال اگر زانو درد شما ناشی از التهاب، آرتروز و یا آسیب جزئی باشد، می توانید روش های درمان خانگی زانو درد را امتحان کنید. اطلاعات خود را در زمینه ی درمان زانو درد بیشتر کنید. روش های مختلف و مکمل ها ممکن است در درمان درد زانوی شما موثر واقع شوند.

در این مطلب از سایت جسارت در مورد زانو درد صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

زانو درد چیست

درد زانو (به انگلیسی: Knee Pain) یک شکایت عمده در میان بسیاری از افراد جامعه است و عوامل مختلفی در ایجاد آن دخالت دارند. مفصل زانو از مفاصل بزرگ بدن است که به علت فشارهای پیوسته و زیادی که در فعالیت‌های روزمره به آن وارد می‌شود، مستعد بسیاری از آسیب‌ها است. ازطرفی بیماری‌های مختلفی این مفصل بزرگ و مهم را درگیر می‌کنند. آگاهی نسبت به عواملی که باعث درد زانو می‌شوند به ما کمک خواهد کرد تا با تشخیص سریعتر به درمانی بهتر دسترسی پیدا کنیم. درد زانو ممکن است در خود مفصل زانو یا اطراف آن باشد.

صدمات بافتی زانو

آسیب‌ها و صدمات بافتی که ممکن است باعث درد زانو شوند شامل موارد زیر است: کشیدگی عضلانی(Muscle Strain) عضله چهارسر ران عضله همسترینگ تاندون پاتلار تاندون همسترینگ عضله پوپلیتئوس تاندون پوپلیتئوس پیچ خوردگی رباط(Ligament Sprain) رباط طرفی داخلی (MCL) رباط طرفی خارجی (LCL) رباط متقاطع جلویی (ACL) رباط متقاطع پشتی (PCL) آسیب منیسک منیسک داخلی منیسک خارجی خونریزی حاد مفصل(همارتروز)

رابطه زانو درد و بیماری ها

بعضی از بیماری‌ها که باعث درد زانو می‌گردند عبارتنداز: نرمی غضروف کشکک یا کندرومالاسی کشکک آرتروز زانو کیست بیکر کیست منیسک منیسک دیسکی شکل آرتریت روماتویید زانو آرتریت چرکی استئوکندریت دیسکان تومورها اسپوندیلیت آنکیلوزان سندرم رایتر آرتریت هموفیلیک آرتریت نقرسی آرتریت سلی استئومیلیت بیماری ازگود اشلاتر بیماری لارسن جانسون

عوامل التهابی زانو درد

عوامل التهابی درد زانو شامل: التهاب بورس‌ها (بورسیت) بورسیت جلوی کشککی (شایع‌ترین بورسی که در زانو درگیر می‌شود) بورسیت عقب تاندون کشککی بورسیت جلوی تاندون کشککی بورسیت عضله نیمه غشایی (سمی ممبرانوسوس) التهاب تاندون ها (تاندونیت) تاندونیت پاتلا (زانوی پرشگران) تاندونیت همسترینگ تاندونیت پوپلیتئوس سینویت زانو

زانو درد و ورزش ذهنی

تای چی یک ورزش ذهنی باستانی چینی برای بدن است که موجب بهبود تعادل و انعطاف بدن می شود. در یک مطالعه که در زمینه ی آرتروز و رماتیسم انجام شده مشخص شده است که تمرین تای چی برای درمان آرتروز بسیار مفید است. این ورزش علی رغم کاهش درد باعث انعطاف پذیری بیشتر بدن می شود. همچنین تاثیر ذهنی این ورزش به مقابله با درد مزمن کمک می کند.

زانو درد و کمپرس گرم و سرد

استفاده از کمپرس گرم به هنگام استراحت می تواند از سفت شدن مفصل جلوگیری کند. بستن یخ دور زانو هم می تواند درد و تورم را کاهش دهد. به طور متناوب از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید. در طول 24 ساعت اول پس از آسیب بیش تر از کمپرس سرد استفاده کنید.

مفاصل زانو و جراحت

مفاصل زانو شایع‌ترین محل جراحت در بدن است. شیوع آسیب و جراحت زانوها تعجب‌آور نیست. زیرا به عنوان مثال، وقتی که شما به سادگی از پله‌ها بالا می‌روید، فشار در سراسر مفاصل زانوی شما چهار برابر وزن بدن شماست. ورزش یکی از راه های درمان زانو درد و تقویت زانو می باشد؛ حتی اگر دچار آسیب شده‌اید، ورزش های مناسب زانو و تمرینات تقویت عضلات اطراف مفاصل زانو (عضلات چهار سر (جلوی ران ) ، همسترینگ (پشت ران)، ابدکتور (خارج ران) و ادکتور (داخل ران) کمک خواهد کرد که زانوی شما قوی‌تر و کمتر مستعد آسیب گردد. تمرینات ورزشی و حرکات اصلاحی زانو ، مفاصل شما را از خشک شدن مصون نگه می‌دارد، قدرت و حمایت لازم را فراهم می‌کند، حرکات مفاصل را آسان‌ترکرده و موجب کاهش درد آن‌ها و پیشگیری از آسیب زانو می‌شود .

علت زانو درد

چاقی یک علت اصلی و مهم در بیماری‌های زانو و علت زانودرد می‌باشد و بسیاری از این بیماری‌ها و خصوصا ارتروز زانو است با کاهش وزن حتی در حد 5 کیلوگرم می‌توان بسیاری از علایم زانو درد را کاهش داد و از بروز زانودرد پیشگیری کند. توجه کنید که بسیاری از بیماران چاق، زانو درد ندارند؛ بنابراین منتسب کردن تمام علل زانو درد به چاقی کاری اشتباه می‌باشد. عامل دیگر که از چاقی و اضافه وزن مهمتر می‌باشد Malalinment در زانو می‌باشد یعنی زانوی پرانتزی یا زانوی ضربدری یا انحرافات لگن، قوس کم یا زیاد کف پا و حتی یک کفش نامناسب می‌تواند علتی برای زانو درد باشد. استفاده بیش از حد از زانو و زانو زدن بیش از حد، دستشویی ایرانی، پله بالا پایین کردن زیاد و دویدن زیاد، کوهنوردی زیاد و غیر اصولی هم از علل و ریسک فاکتور‌های زانو درد می‌باشند. بالا رفتن سن، ژنتیک مستعد و ورزش‌های با ضربه به زانو همه مستعد کننده‌اند.

زانو درد و آسیب رباط‌ ها

رباط‌ها در واقع بافت‌هایی هستند که موجب اتصال استخوان ران پا به استخوان ساق پا می‌شوند. رباطها موجب اتصال استخوان‌ها به هم و ثبات زانو می‌شوند. کشیدگی و پارگی رباط‌های زانو، یکی از آسیب‌های ورزشی بسیار شایع است و ممکن است برای هر یک از رباط‌های متقاطع قدامی (ACL)، رباط‌های متقاطع خلفی (PCL) یا رباط جانبی میانی (MCL) اتفاق بیافتد. هر کدام از این آسیب‌ها می‌تواند موجب زانو درد شدید و در صورت وخیم بودن آسیب‌دیدگی، برای درمان درد مفصل زانو نیاز به جراحی خواهد داشت. علائم علائم اولیه شنیدن صدایی از درون مفصل زانو، در هنگام بروز آسیب‌دیدگی تورم زانو ظرف شش ساعت پس از آسیب‌دیدگی درد، خصوصا زمانی که روی پای آسیب‌دیده وزن می‌اندازید. افرادی که آسیب‌دیدگی آن‌ها خفیف است، ممکن است تنها احساس کنند که زانوی آنها بی‌ثبات شده است و در مواردی زانوی آن‌ها اصطلاحا خالی کند.

زانو درد و آسیب غضروف‌ ها

غضروف‌های زانو نیز ممکن است دچار پارگی و آسیب‌دیدگی شوند. غضروف دارای یک بافت نیمه محکم (سفت اما قابل انعطاف) است که انتهای استخوان‌ها در مفصل زانو را می‌پوشاند. مفصل زانو همچنین در داخل خود دارای دو غضروف به نام مینیسک است. مینیسک میانی در قسمت جانبی و داخلی زانو و مینیسک خارجی نیز در قسمت جانبی و بیرونی زانو قرار دارد. شما حتما قبلا در مورد “پارگی مینیسک” چیزهایی شنیده‌اید. پاره شدن مینیسک یک آسیب جدی است و در صورتی که مینیسک به طور کامل پاره شود، درمان آن نیاز به جراحی دارد. علائم شنیدن صدایی از درون زانو در هنگام بروز آسیب‌دیدگی درد زانو در هنگام راه رفتن احساس درد زانو در بین دو استخوان، این درد در هنگام وارد شدن فشار به زانو بیشتر می‌شود. قفل شدن زانو احساس گیر کردن چیزی در زانو مشکل در هنگام بلند شدن روی زانو یا نشستن تورم مفصل زانو

زانو درد و کجی کشکک

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث درد زانو می‌شود، نیمه دررفتگی یا کجی کشکک زانو است. در این حالت به جای این که کشکک زانو در جای خود در زیر استخوان ران پا قرار داشته باشد، به سمت طرفین کج می‌شود (معمولا کشکک به طرف خارج زانو متمایل می‌شود). این حالت معمولا زمانی ایجاد می‌شود که شخص به طور کامل روی زانوی خود وزن می‌اندازد و در این هنگام کشکک بلافاصله منحرف می‌شود. علائم علائم دررفتگی کشکک زانو عبارتند از: تغییر شکل زانو و غیرطبیعی بودن فرم آن عدم توانایی صاف کردن زانو بعد از خم کردن آن کج شدن کشکک زانو به سمت خارج زانو (کناره‌ی بیرونی زانو) درد و حساسیت به لمس زانو تورم زانو متحرک و ناپایدار بودن کشکک زانو – هنگامی که کشکک زانوی خود را با دست حرکت می‌دهید، می‌توانید بیش از حد ان را به طرفین (چپ و راست) حرکت دهید.

زانو درد در قسمت مرکزی

گاهی اوقات درد در قسمت جلویی و مرکزی زانو احساس می‌شود. این مشکل می‌تواند بر اثر علل مختلفی ایجاد شود. کندرومالاسی یا نرمی غضروف کشکک زانو- در این حالت غضروفی که پشت کشکک زانو قرار دارد نرم می‌شود و بافت آن تحلیل می‌رود. زانوی دوندگان (یا التهاب تاندون کشکک زانو) سندرم فشار خارجی- کشکک زانو در هنگام حرکت کردن بیشتر به سمت خارج زانو منحرف می‌شود. تاندنیت چهار سرران- درد و التهاب تاندون‌هایی که از عضلات چهار سر ران به کشکک زانو متصل هستند. کجی کشکک زانو – بی ثباتی و ناپایدار بودن کشکک زانو روی مفصل زانو علائم درد جلوی زانو به صورت درد مبهم است که بیشتر در نقاط زیر احساس می‌شود. در زیر کشکک زانو پایین کشکک زانو در دو طرف کشکک زانو یکی از علائم شایعی که همراه با درد جلوی زانو وجود دارد احساس ساییدگی و یا احساس قسژ قسژ کردن زانو در هنگام خم کردن زانو است (زمانی که مچ پا را به سمت پشت ران نزدیک می‌کنید).

زانو درد و آرتروز

آرتروز یکی از دلایل شایع درد شدید زانو است. متاسفانه آرتروز یکی از بیماری‌های مزمن و فرسایشی است که در صورت پیشروی، نهایتا برای درمان زانو درد مزمن آن نیاز به جراحی دارد. آرتروز زانو دارای انواع مختلفی است و سه نوع از شایع‌ترین انواع آرتروز زانو عبارتند از: روماتیسم، آرتروز پس از آسیب زانو (پست تروماتیک) و آرتروز ناشی از سایش استخوان‌ها (استئوآرتریت). در صورت ابتلا به هر یک از انواع آرتروز زانو ، شما احساس خشکی در زانوی خود می‌کنید و زانوی شما متورم شده و ممکن است به همین خاطر خم کردن زانو برایتان مشکل باشد. علائم آرتروز زانو موجب درد مفصل زانو، تورم، خشکی زانو و محدودیت حرکتی زانو می‌شود. علائم آرتروز زانو عبارتند از: درد مفصلی تورم مفصل کاهش دامنه حرکتی مفصل قرمزی و گرم شدن پوست اطراف مفصل خشکی مفصل، خصوصا در صبح‌ها

زانو درد و روماتیسم

روماتیسم یک بیماری خود ایمنی است که باعث می‌شود بافت اطراف مفصل‌ها ملتهب و ضخیم شود. این التهاب مزمن، اغلب موجب آسیب رسیدن به غضروف مفصلی و تحلیل رفتن آن می‌شود. روماتیسم مفصلی، تنها 10 تا 15 درصد از کل موارد ابتلا به آرتروز را به خود اختصاص می‌دهد (همانطور که گفته شد، روماتیسم نوعی از آرتروز یا آرتریت محسوب می‌شود). علائم در اغلب موارد روماتیسم مفصلی، مفاصل هر دو طرف بدن را به طور یکسان درگیر می‌کند. مچ پا، انگشتان، زانو‌ها و مفاصل پا بیشتر از مفاصل دیگر درگیر این بیماری می‌شوند. این بیماری معمولا به آرامی آغاز می‌شود. علائم اولیه بیماری عبارتند از درد خفیف مفاصل، خشکی مفاصل و خستگی عمومی. علائمی که در مفاصل بروز می‌کنند عبارتند از: خشکی مفاصل در صبح بسیار شایع است که ممکن است تا یک ساعت ادامه داشته باشد. ممکن است بیمار در مفاصل خود احساس گرما و حساسیت به لمس داشته باشد و در صورتی که مفاصل خود را حرکت ندهد، تا حدود یک ساعت بعد از بیدار شدن از خواب، مفاصل خشک باشند. درد مفصل معمولا به طور یکسان در مفصل هر دو طرف بدن حس می‌شود. با گذشت زمان ممکن است مفاصل تغییر شکل بدهند و دامنه حرکتی آن‌ها محدود شود. سایر علائم بیماری عبارتند از: درد قفسه سینه در هنگام نفس کشیدن خشک بودن چشم‌ها و دهان سوزش و خارش چشم‌ها و آب آمدن از چشم‌ها وجود ندول (بافت غده مانند) در زیر پوست (این علامت، نشان دهنده‌ی بیماری‌های وخیم‌تر می‌تواند باشد) خواب رفتن، بی حسی، گزگز و مورمور شدن دست‌ها و پاها مشکلات خواب

زانو درد و نقرس

نقرس نیز یکی از انواع آرتریت است. این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که اوریک‌اسید موجود در خون بیش از اندازه شده و موجب بروز التهاب در مفاصل می‌شود. نقرس در حالت حاد موجب درد شدید می‌شود و معمولا تنها یکی از مفاصل را درگیر می‌کند. ابتلا به نقرس مزمن به صورت دوره‌ای است و در دوره‌های حاد، درد و التهاب مفصل بسیار شدید می‌شود. در مواردی ممکن است بیش از یک مفصل درگیر شود. علائم تنها یکی یا تعداد کمی از مفاصل درگیر می‌شوند. مفصل انگشت شست پا یا مفصل مچ پا، شایع‌ترین نواحی هستند که حملات نقرس در آن رخ می‌دهد. درد مفصل به طور ناگهانی و اغلب در شب هنگام ایجاد می‌شود. اغلب بیماران می‌گویند که این درد تپنده است و حالتی تیرکشنده و کوبنده دارد. مفصل به نظر گرم و قرمز و متورم می‌آید و بسیار به لمس کردن حساس است (حتی قرار دادن ملحفه یا پتو هم روی آن دردناک است) ممکن است بیمار تب داشته باشد. ممکن است حمله‌ی نقرس ظرف چند روز برطرف شود. اما ممکن است دوباره با فواصل کوتاه رخ دهد. بعد از اتمام کامل دوره‌ی حاد و حمله نقرس، حملات بعدی با فواصل زمانی بسیار طولانی‌تر رخ می‌دهد. بیمار بعد از اتمام حمله‌ی اول دیگر هیچ علائمی ندارد. حمله‌ی بعدی بین 6 تا 12 ماه بعد رخ می‌دهد.

زانو درد و مشورت با پزشک

درد زانو می تواند به همراه صدا دادن، تورم یا بی ثباتی در فرد رخ دهد. اصلا مهم نیست چه شرایطی دارید زمانی که درد زانو آغاز می شود باید به پزشک مراجعه کنید تا ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر نمی توانید وزن خود را بر روی پای مدنظر حفظ کنید یا تغییر شکل قابل ملاحظه ای در استخوان زانو مشاهده می کنید حتما با یک پزشک مشورت نمایید.

بیشتر بخوانید : درد زانو ♥ آرتروز زانو چیستآشنایی با سرطان زانو ♥ التهاب زانو چیستقفل شدن زانو

  • ناصر غیاثوند

درد شانه چپ نشانه چیست

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۰۹:۰۹ ب.ظ

درد شانه چپ نشانه چیست

درد شانه چپ ,درد شانه چپ و بازو,درد شانه چپ – قلب,درد شانه چپ و گردن,درد شانه چپ در بارداری,درد شانه چپ چیست,درد شانه چپ و قلب,درد شانه چپ و دست چپ

درد شانه چپ , درد شانه چپ و بازو , درد شانه چپ - قلب , درد شانه چپ و گردن

توضیحاتی در مورد درد شانه

آن چه که مفصل شانه خوانده می شود در واقع ترکیبی از چند ماهیچه ، تاندون و مفصل است که امکان حرکت بازو در دامنه حرکتی بسیار وسیعی را فراهم می کند . وجود دامنه حرکتی وسیع در این مفصل میتواند ریسک ابتلا به مشکلاتی مانند دررفتگی مکرر ، بی ثباتی و گرفتگی شانه و گیر افتادگی بافت های نرم یا ذرات استخوانی در مفصل و در نتیجه درد را افزایش دهد. جراح شانه ممکن است احساس درد مداوم را کاهش داده ، شخص تنها هنگامی که شانه خود را حرکت می دهد احساس درد کند . تقریبا سخت ترین بیماری گردن دیسک گردن می باشد. ماده غضروفی بین مهره های گردنی جلو می اید و موجب فشار روی اعصاب گردنی می شود و همچنین یک واکنش التهابی بسیار شدید را ایجاد می کند.اغلب درد یا بی حسی یا گزگز مورمور به دست ها تیر می کشد . خصوصا وقتی این درد به دست چپ تیر میکشد عده ای ان را با درد قلبی اشتباه می گیرند و به دنبال درمان ان می روند. درد گاهی فقط در دست ها احساس می شود بدون انکه فرد دردی را در گردن خود به یاد اورد. درمان دیسک گردن بسیار سخت می باشد و اغلب همکاری زیاد بیمار ار میطلبد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد شانه صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد شانه چیست

درد شانه یک شکایت عمده بیماران با مشکلات شانه‌ای است، اگرچه ممکن است گاهی در ارتباط با بیماری‌ها و اختلالات شانه نبوده و از قسمت‌های دیگر به شانه انتشار یابد. درد شانه ممکن است درارتباط با مفاصل کمربند شانه‌ای یا عناصر اطراف مفصل(Periarticular)مربوطه ایجاد گردد. مطالعات لنندر(Lennander) حاکی از این واقعیت است که تمام عناصر مفصلی و اطراف آن مانند کپسول مفصلی، سینوویوم، عضله، تاندون، فاسیا، لیگامان (رباط) و پریوست نسبت به درد حساس هستند، ولی غضروف و خود استخوان نسبت به تحریکات دردناک جواب نمی‌دهند

کمربند شانه ای

کمربند شانه ای از استخوان‌های زیر تشکیل می‌شود: استخوان بازو(هومروس) استخوان کتف(اسکاپولا) استخوان ترقوه یا چنبر(کلاویکولا) استخوان جناغ(استرنوم) استخوان‌های کمربند شانه‌ای به گونه‌ای اتصال می‌یابند که باعث ایجاد چهار مفصل می‌گردند که عبارتنداز: مفصل شانه(گلنوهومرال) مفصل اخرمی-چنبری(آکرومیوکلاویکولار) یا اخرمی-ترقوه‌ای مفصل جناغی-چنبری(استرنوکلاویکولار) یا جناغی-ترقوه‌ای مفصل کتفی-سینه‌ای(اسکاپولوتوراسیک)که بیشتر یک اتصال است تا یک مفصل حقیقی.این قسمت نقش مهمی در حرکت دور کردن شانه در هماهنگی با مفصل شانه دارد.

دلایل درد شانه

عوامل مختلفی باعث درد شانه می‌گردند که به‌طورکلی عبارتنداز: التهاب تاندون و بورس آسیبهای عضلانی بی ثباتی مفصل شانه و موارد دررفتگی پیچ خوردگی و موارد دررفتگی مفصل آکرومیوکلاویکولار نشانگان گیرافتادگی شانه بعضی از بیماریها شکستگی استخوان‌های شانه(کمربند شانه‌ای) دردهای انتشاری یا ارجاعی علل دیگر

درد شانه و تاندونیت

به التهاب تاندون(وتر)عضلات، تاندونیت می‌گویند که شایعترین عامل درد شانه‌است.تاندونیت عبارت است از یک ضایعه خفیف در تاندون به صورت پارگی‌های میکروسکوپی که با یک مرحله التهابی(درجه پایین)دنبال می‌گردد .عضلاتی که در شانه به میزان بیشتری دچار تاندونیت می‌گردند عبارتنداز: عضله فوق خاری(سوپرااسپیناتوس) عضله دوسر بازویی(بای سپس) عضله تحت کتفی(ساب اسکاپولاریس) عضله گرد کوچک(ترس مینور) عضله تحت خاری(اینفرااسپیناتوس) عضلات فوق(به جزء عضله دوسر بازویی)به نام عضلات کلاهک چرخاننده (روتاتور کاف)خوانده می‌شوند. در بیمارانی که دچار التهاب‌های تکراری در تاندون هستند رسوب نمک‌های کلسیم را می‌توان در نواحی ملتهب یافت که به این حالت تاندونیت کلسیفیه می‌گویند .نکته مهم این است که در این ناراحتی(رسوب کلسیم و ورم حاد کلاهک چرخاننده)نباید از گرمای موضعی استفاده کرد، زیرا ناراحتی بیمار را تشدید می‌کند، ولی سرمای موضعی در تسکین درد مؤثر است

درد شانه و پارگی عضلات

پارگی عضلات روتاتور کاف و تاندون دوسر بازویی شایع بوده و ممکن است در ارتباط با عوامل ذیل باشد: ضربه به کمربند شانه‌ای (مثلاً به دنبال زمین خوردن) تغییرات تخریبی تاندون به علت افزایش سن (پیری) انقباضات عضلانی شدید آسیب‌های قبلی عضلات و عدم درمان به موقع آن (مثلاً تاندونیت درمان نشده) فعالیت‌های تکراری و بیش از حد معمول (حتی با نیروی کم) مجاورت با نواحی غیرطبیعی استخوانی به علت رشد بیش ازحد یا وجود زواید استخوانی در محل تاندون عضلات عضلاتی که بیشتر درگیر می‌شوند شامل عضلات کلاهک چرخاننده (روتاتور کاف) عضله دوسر بازویی (بایسپس) از مهمترین وظایف عضلات روتاتور کاف، ثابت نگه داشتن سر استخوان بازو در حفره گلنویید استخوان کتف (اسکاپولا) است. از میان عضلات روتاتور کاف، عضله فوق خاری (سوپرااسپیناتوس) نسبت به عضلات دیگر بیشتر آسیب می‌بیند. این عضله به علت شرایط خاصی که از نظر موقعیت آناتومیکی دارد، فشارهای زیادی را متحمل شده و همچنین کاهش خون رسانی در ناحیه خاصی از آن، زمینه‌های پارگی بیشتری را فراهم می‌کند. عضله دیگری که ممکن است دچار پارگی و اختلال عملکرد گردد، عضله دوسر بازویی است. به‌طورکلی پارگی عضلات روتاتور کاف(RC) و دوسر بازویی، به دو صورت ناقص یا کامل است. اگر پارگی کامل باشد، بیمار قادر به انجام یک حرکت خاص نیست. در پارگی ناقص علاوه بر اختلال در دامنه حرکات شانه، بیماران از درد شانه نیز شکایت دارند.

درد شانه و بیماری‌ ها

برخی از بیماری‌هایی که باعث درگیری و درد شانه می‌گردند عبارتنداز: شانه منجمد آرتروز شانه آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولار بعضی از تومورها سل شانه آرتریت روماتویید شانه

آرتروز شانه

شانه برخلاف مفاصل دیگر بدن به ندرت دچار آرتروز می‌گردد .بیماری بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.عوامل ذیل در بروز آرتروز شانه مؤثر هستند: ضربه افزایش سن یا پیری بیماری قلبی پارگی عضلات روتاتور کاف از علایم آرتروز شانه، درد و کاهش دامنه حرکات کمربند شانه‌ای است.

درد ارجاعی شانه

گاهی درد شانه ارتباطی با اختلالات و مشکلات شانه نداشته و از نقاط دیگری به شانه ارجاع می‌گردد که به این دردها در بدن، درد ارجاعی(Referred pain) گفته می‌شود.مهمترین علل دردهای ارجاعی در ارتباط با شانه عبارتنداز: فتق دیسک بین مهره‌ای فقرات گردنی بیماری‌های قلبی تنگی مجرای نخاعی گردنی اسپوندیلوز گردنی یا آرتروز فقرات گردن تومورهایی که به نخاع گردن یا ریشه‌های اعصاب آن‌ها فشار وارد کند در برخی موارد به دلیل وجود نشانگان مجرای مچ دستی(C.T.S)که در درگیری عصب مدین در ناحیه مچ دست ایجاد می‌گردد. عفونت‌های زیر دیافراگم مشکلات کیسه صفرا انتقال اسید معده به مری ناراحتی‌های قفسه سینه

درمان درد شانه

با توجه به عامل درد شانه و مشکلات حرکتی کمربند شانه‌ای، درمان ممکن است در ارتباط با یک یا مجموعه‌ای از موارد زیر باشد: دارویی فیزیوتراپی ارتوپدی جراحی

درد شانه و آسیب دیدگی عضلات گرداننده

از میان تمامی دلایل بروز درد شانه، آسیب دیدگی عضلات گرداننده شانه شایع‌تر است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد دو سوم مبتلایان به درد شانه دچار مشکل عضلات گرداننده شانه هستند. عضلات گرداننده شانه مجموعه‌ای از ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی است که به استخوان مفصل شانه متصل است و به بالا بردن و چرخاندن بازوها کمک می‌کند. انجام مداوم این حرکت‌ها به مرور زمان باعث می‌شود تاندون‌های عضلات گرداننده شانه ملتهب شوند و فرد دچار عارضه تاندونیت شود که با درد شانه همراه است. عضلات گرداننده شانه همچون تایری می‌ماند که با استفاده مداوم و افزایش سن باریک‌تر می‌شود و در نهایت از بین می‌رود. تاندونیت عضلات گرداننده شانه اغلب با تغییر نوع فعالیت‌ها و جلوگیری از تحریک دردآور بهتر می‌شود. گرم و سرد کردن شانه، مصرف داروهای غیرالتهابی ضداستروئیدی همچون ایبوپروفن درد را کاهش می‌دهد.

درد شانه و پارگی عضلات گرداننده

پارگی عضلات گرداننده شانه: همچنین این احتمال وجود دارد تاندون شانه به دلیل حرکت‌های پی در پی یا آسیب دیدگی همچون افتادن به طور کامل یا جزئی دچار پارگی شود. درد پارگی مزمن که ناگهانی اتفاق می‌افتد طاقت فرساست اما درد شانه، ضعف و سفتی ناشی از پارگی مزمن که با گذشت زمان رخ می‌دهد به مرور تشدید می‌شود و اغلب افراد به زمان شروع آن توجه نمی‌کنند. استراحت، گرم یا سرد کردن و مصرف قرص‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌تواند به درمان پارگی عضلات گرداننده شانه کمک کند اما ممکن است پزشک برای تقویت عضلات شانه و بهبود قدرت حرکتی مفصل شانه فیزیوتراپی و حرکت‌های ورزشی در خانه را توصیه کند.

شانه یخ زده

افراد مبتلا به شانه یخ زده دچار سفتی شدید در ماهیچه و ناتوانی در حرکت طبیعی شانه‌ها می‌شوند. این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که بافت پیوندی که مفصل شانه را می‌پوشاند ضخیم و ملتهب می‌شود. علت دقیق عارضه شانه یخ زده مشخص نیست همچنین اطلاعاتی از دلیل مستعد بودن زنان میانسال به عارضه شانه یخ زده وجود ندارد. همچنین فاکتورهایی وجود دارند که فرد را در معرض ابتلا به عارضه شانه یخ زده می‌کند. به طور مثال ۲۰ درصد مبتلایان به دیابت دچار این عارضه می‌شوند.

درد شانه چپ

درد شانه چپ ممکن است بیمار را به پزشک قلب بکشاند ولی درد شانه ای که همراه با گردن درد می باشد معمولا منشا قلبی ندارد . درد شانه راست هم به اندازه درد شانه چپ مهم می باشد. معمولا علائم درد شانه همراه با التهاب می باشند و لذا در هنگام استراحت خصوصا در شب و هنگام خواب که بیمار بی حرکت می باشد درد تشدید می شود که درمواردشدید بیمارحتی نمی تواند روی شانه خود بخوابد یا حتی ممکن است از درد بیدار شود.

علت درد شانه

د رشرایطی که علت درد شانه به خوبی تشخیص داده شود به راحتی می توان آن را درمان کرد. علت شانه درد با پارگی تاندون و با منشا گردنی درمان های متفاوتی می خواد و لذا تشخیص اولیه بسیار مهم است. درد مفصل شانه به دلیل تاندونیت عضلات شانه یا بورسیت شانه درد به دلیل پارگی نسبی یا کامل عضلات چرخاننده شانه شانه درد به دلیل دردهای ارجاعی خصوصا از ناحیه گردن شانه درد به دلیل آرتروز مفصل آکرومیوکلاویکولار درد به دلیل پارگی لیگامانها یا نیمه دررفتگی آنها درد شانه به دلیل سندرم گیرافتادگی شانه

علائم درد شانه

درد شانه و گردن ممکن است همراه با علائم دیگری باشد که به بیماری یا اختلال بوجود آورنده آن بستگی دارد. درد شانه ممکن است از خود شانه بوجود آمده باشد یا با بیماری هایی بوجود آمده باشد که نواحی دیگر بدن مثل گردن را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث بروز درد گردن می شود. علائم دیگری که همراه با درد شانه بوجود می آیند از قرار زیر هستند: گردن درد یا بازو درد کبودی صدا دادن بازو در حین حرکت دادن احساس خستگی مفرط تب احساس ساییدگی یا بیرون زدگی شانه سفتی و ضعف عضلانی حرکت دردناک بازو ورم بازو احساس گرمی و قرمزی بازو

تشخیص درد شانه

اولین قدم در تشخیص علت درد شانه صحبت پزشک با بیمار درباره علائم او می باشد. پزشک سپس شانه را معاینه فیزیکی میکند ، او شانه آسیب دیده و سالم را با هم مقایسه میکند و علائم قرمزی،تورم و کبودی و نشانه های دررفتگی در شانه را بررسی میکند و شانه را حرکت می دهد تا درد شانه ها در هنگام حرکت را بررسی کند . با توجه به معاینه اولیه تست هایی دیگری نیز ممکن است برای تشخیص علل درد شانه مواردی از جمله : تست اشعه ایکس ، توموگرافی رایانه‌ای یا CT اسکن و … تجویز شوند.

روش های درمانی درد شانه

روش درمان درد شانه کاملا به عامل ایجاد کننده مشکل بستگی دارد. بنابراین اطلاع از دلیل بروز علائم درد کتف و سایر علائم در اتخاذ روش درمانی مناسب نقش حیاتی دارد. برای تشخیص دقیق علت ایجاد کننده درد مفصل شانه باید به پزشک مراجعه کنید تا پس از تشخیص دقیق علل شانه درد درد برنامه درمانی مناسب را تجویز کند . تمامی روش های درمانی که در ادامه ذکر میشوند از جمله ورزش درمانی و تمرینات شانه برای هر آسیبی مفید نیستند اما بسته به نوع آسیب یا بیماری میتوانند برای بهبود شرایط شما مفید باشند . استراحت : اولین درمان برای اکثر مشکلات درد شانه و حتی درمان درد مچ دست استراحت دادن شانه برای برطرف شدن التهاب شدید است . البته استراحت دادن شانه باید به میزان مناسب باشد چرا که بیحرکت نگه داشتن بیش از حد شانه ، به عارضه شانه یخ زده یا خشکی شانه منجر میشود. سرما درمانی و گرما درمانی : استفاده از کمپرس های سرد و گرم یکی از روش های معمول برای درمان درد شانه می باشد. انجام حرکات کششی(ورزش های شانه درد) : کشش ماهیچه ها و تاندون های اطراف مفصل میتواند به کاهش درد کمک کند . در این زمینه یک برنامه تمرینی مناسب باید تدوین شود و ملاحظات ویژه ای در نظر گرفته شود . حرکات ورزش شانه درد را یا خودتان به شخصه انجام می دهید تا تحت نظارت پزشک یا فیزیوتراپیست آنها را صورت می دهید. همچنین، می توانید علاوه بر ورزش برای شانه درد از درمان با دست استفاده کنید. شانه، به عنوان یکی از متحرک‌ترین و بی‌ثبات‌ترین اعضای بدن انسان، در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرد. با این حال، این آسیب‌ها غالباً با انجام درمان‌ها و مراقبت‌های شخصی و ورزش کتف بهبود می‌یابند. پس از انجام مشاوره با متخصص طب فیزیکی، برای کاهش میزان خشکی و بازیابی توان حرکتی و کمک به تسکین درد شانه، بیمار قادر خواهد بود در دوره‌های ورزش شانه درد شرکت کند. فیزیوتراپی : فیزیوتراپی بخش بسیار مهمی از روند درمان در اکثر مشکلات ارتوپدی می باشد . فیزیوتراپیست از مدالیته های مختلفی برای افزایش قدرت ماهیچه ای ، افزایش دامنه حرکتی مفصل استفاده میکند تا بیمار به سطح فعالیتی که قبل از آسیب داشته است بازگردد. در بسیاری از موارد تجویز و انجام برخی تمرینات ویژه ورزش شانه برای تقویت عضلات اطراف مفصل شانه به تسکین درد کمک می کند . داروهای ضد التهاب : داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی با نام NSADs داروهایی هستند که در اکثر موارد برای تسکین درد شانه و درمان آرتروز شانه ، بورسیت و تاندنیت تجویز می شوند . تزریق کورتیزون : کورتیزون یک داروی بسیار قوی برای درمان آرتروز شانه است. التهاب ، در بین بیمارانی که درد شانه دارند ، یک مشکل شایع است. شما میتوانید در مورد تصمیم به تزریق کورتیزون به شانه خود و مفید بودن آن برای شرایط شما با پزشک خود مشورت کنید . به غیر از موارد ذکر شده برای درمان کتف روش‌های درمانی غیرجراحی دیگری مانند مگنت تراپی، تزریق پی آر پی و … نیز استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید : شانه درد ♥ درد مچ دست ♥ سرطان دست ♥ التهاب دست درمان ورم پا و دست

  • ناصر غیاثوند

درمان آفتاب سوختگی شدید پوست

جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۲ ب.ظ

درمان آفتاب سوختگی شدید پوست

آفتاب سوختگی ,آفتاب سوختگی پوست,آفتاب سوختگی صورت,آفتاب سوختگی شدید,آفتاب سوختگی دست,آفتاب سوختگی به انگلیسی,آفتاب سوختگی دریا,آفتاب سوختگی پوست

آفتاب سوختگی , آفتاب سوختگی پوست , آفتاب سوختگی صورت , آفتاب سوختگی شدید

توضیحاتی در مورد آفتاب سوختگی

دانستن روش های درمان خانگی آفتاب سوختگی در فصل تابستان واقعا لازم و ضروری است. آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که در اثر مجاورت طولانی مدت در آفتاب یا یا سایر منابع پرتو فرابنفش حاصل می‌شود. این سوختگی در اثر پرتو فرابنفش موجود در نور خورشید یا دستگاه‌های برنزه کننده (سولاریوم) به‌وجود می‌آید. از نشانه‌های آن می‌توان سرخی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول را نام برد. در این مطلب از سایت جسارت در مورد آفتاب سوختگی صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

آفتاب سوختگی چیست

آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که در اثر مجاورت طولانی مدّت در آفتاب یا یا سایر منابع پرتو فرابنفش حاصل می‌شود. این سوختگی در اثر پرتو فرابنفش موجود در نور خورشید یا دستگاه‌های برنزه‌کننده (سولاریوم) به‌وجود می‌آید. از نشانه‌های آن می‌توان سرخی بیش از حد پوست، دردناک شدن و گاهی ایجاد تاول را نام برد. آفتاب سوختگی هنگامی رخ می‌دهد که مقدار تابش اشعه خورشید یا سایر منابع نوری حاوی پرتو فرابنفش بیش از توانایی رنگدانه محافظت‌کننده پوست بدن یعنی ملانین باشد

آسیب های آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی شدید به همان اندازه سوختگی حرارتی وخیم است و ممکن است همان اثرات عمومی مانند تاول زدن، ورم و تب را داشته باشد؛ بنابراین نباید آفتاب سوختگی را بی‌اهمیت انگاشت. هرسال بسیاری از افراد در نتیجه قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید فوت می‌کنند و میلیون‌ها نفر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند. آفتاب‌سوختگی برخلاف سوختگی حرارتی فوراً تظاهر نمی‌کند. بنابراین هنگامی که دردناکی و قرمزی پوست شروع می‌شود، آسیب پوستی از قبل رخ داده‌است. درد در ۶ تا ۴۸ ساعت ابتدایی پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید بیشترین شدت را دارد. در موارد شدید ممکن است پوست تاول بزند. تورم پوست، به خصوص پاها شایع است. سمومی در بدن به علت آفتاب سوختگی آزاد می‌شوند و باعث ایجاد تب به صورت یک علامت معمول می‌شوند. پوسته ریزی معمولاً سه تا هشت روز پس از قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید رخ می‌دهد.

عوامل خطر در آفتاب سوختگی

عواملی که حساسیت شخص را نسبت به آفتاب‌سوختگی افزایش می‌دهد عبارت‌اند از: در معرض آفتاب قرار گرفتن در ساعت اوج آفتاب (۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر) خصوصاً در نوزادان و کودکان که نسبت به بزرگسالان پوست حساس‌تری دارند. روشنی پوست: افراد با پوست‌های روشن با احتمال بیشتری نسبت به افراد با پوست تیره‌تر دچار آفتاب‌سوختگی می‌شوند. استفاده از برخی داروها از جمله بعضی از آنتی‌بیوتیک‌ها و قرص‌های ضدبارداری و همچنین برخی از مواد آرایشی. استفاده از روش‌های برنزه‌کردن

عواقب آفتاب سوختگی

عواقب درازمدت سال‌های متوالی قرار گرفتن در معرض نور تند خورشید نیز مهم هستند. یک بار آفتاب سوختگی همراه با تاول زدن پوست احتمال سرطان سلول‌های رنگی پوست (ملانوسیت‌ها) را که ملانوم نامیده می‌شود دو برابر می‌کند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید باعث پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک در آن می‌شود. لکه‌های پیری (lentigo) نتیجه تابش نور خورشید به پوست هستند. سرطان پوست (چه از نوع سلول پایه‌ای و چه از نوع سلول فلسی) مستقیماً با میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب (که بر حسب دو عامل رنگدانه‌های پوست و ساعات زیر آفتاب بودن معین می‌شود) ارتباط دارد. نهایتاً در معرض قرارگیری به نور خورشید و صدمه ناشی از پرتو فرابنفش در ایجاد آب مروارید دخیل دانسته شده‌است

پیشگیری از آفتاب سوختگی

کرم‌های ضدآفتاب بسیار مؤثری برای محافظت در برابر پرتوهای فرابنفش UVA و فرابنفش (به ترتیب پرتو فرابنفش دارای طول موج بلند و کوتاه)، که اجزای نور خورشید هستند، مسئول سوختن و تغییرات سرطانی در پوست هستند. کرم ضدآفتاب، لباس‌های پوشاننده و عینک‌های آفتابی ضد پرتو فرابنفش، همگی برای پیشگیری از قرار گرفتن در برابر نور خورشید توصیه می‌شوند. استفاده از کرم ضدآفتاب دارای فاکتور محافظتی نور خورشید (SPF) بالا توصیه می‌شود. اعداد بالاتر SPF بیانگر قدرت محافظت بیشتر کرم است. متأسفانه راهی برای «برنزه شدن بی‌خطر» در آفتاب وجود ندارد.

آفتاب سوختگی و سرکه‌ سیب

سرکه‌ی سیب صدها سال به تمام معنا یک بخش واجب و ضروری در هر خانه‌ای بوده است. هرچند هیچ تحقیقی بری اثبات استفاده از سرکه جهت رفع آفتاب سوختگی انجام نشده است، اما افراد بسیاری زیادی وجود دارند که معتقدند سرکه یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای رهایی از آفتاب سوختگی است چون می‌تواند اثر آفتاب سوختگی را کاهش دهد و همچنین بافتی را که به طور جزیی و خفیف دچار آفتاب سوختگی شده است درمان کند. در واقع، سرکه‌ی سیب سرشار از استیک اسید است که گفته می‌شود درد، خارش، و التهاب را کاهش می‌دهد. سرکه‌ی سیب خالص و تصفیه نشده بیشترین اثر را در درمان آفتاب سوختگی دارد. این درمان بعد از دوش آب سرد یا ولرم بیشترین تاثیر را دارد. برای استحکام پوست خود دستورالعمل زیر را اجرا کنید – بعد از دوش گرفتن با آب، بطری اسپری خود را با سرکه‌ی سیب خالص تصفیه نشده پر کنید، و بعد آن را روی قسمتی که دچار آفتاب سوختگی شده است بپاشید، یا می‌توانید گلوله‌های پنبه را در سرکه بخیسانید و روی پوست‌تان بمالید. – می‌توانید ۱ فنجان سرکه‌ی سیب را داخل آب وان حمام بریزید و قسمتی از پوست‌تان را که دچار آفتاب سوختگی شده است در آن بخیسانید. این به تعادل pH و بهبود فرایند التیام کمک خواهد کرد.

آفتاب سوختگی و بلغور جو دو سر

افزودن بلغور جو دو سر به آب حمام راه موثری برای کمک به تسکین و مداوای آفتاب سوختگی پوست است. بلغور جو دو سر با ظاهری زیبا یکی از رایج‌ترین چیزهایی است که مردم استفاده می‌کنند. حمام کردن با آب مخلوط با بلغور جو دو سر می‌تواند نتایج حیرت انگیزی به همراه داشته باشد چرا که پلی‌ساکاریدهای موجود در بلغور جو دو سر می‌توانند پوششی فراهم آورند برای محافظت و درمان پوست و در عین حال، آب نیز به سرد کردن و آبرسانی پوست‌تان کمک خواهد کرد. به یاد داشته باشید که آب مصرفی‌تان حتما آب ولرم باشد. اگر از آب سرد استفاده کنید، منافذ پوست‌تان بسته خواهد شد و پوست گرما را در خود حبس خواهد کرد. استفاده از آب ولرم به شما کمک خواهد کرد به نحو موثری پوست آفتاب سوخته‌ی خود را درمان کنید. – ابتدا، بلغور جو دو سر خام را در یک جوراب پنبه‌ای تمیز و نو بریزید و سر آن را محکم گره بزنید. سر جوراب را سفت بگیرید وگرنه بلغور جو از آن به بیرون نشت خواهد کرد. – وان حمام را از آب ولرم متمایل به سرد پر کنید. بعد جوراب را در آن به مدت چند دقیقه بخیسانید بعد در وان دراز بکشید. – آب جوراب خیس شده را در در وان بچلانید و هر چند دقیقه یک بار این عمل را تکرار کنید. – بعد، آب وان تیره رنگ می‌شود و ممکن است پوستتان حالت مخملی پیدا کند که این نشانه‌ی خوبی است. – یادتان باشد که ساعت‌ها در وان نخوابید چرا که این کار می‌تواند پوست‌تان را بر خلاف آنچه انتظار دارید بسیار خشک کند.

آفتاب سوختگی و آب ولرم

این روش هم درست مثل حمام کردن با جوش شیرین است. اثبات شده است که فرو رفتن در وانی پر از آب سرد راهی مناسب برای تسکین سوختگی و کمتر شدن احساس گزندگی روی پوست است، به خصوص وقتی که سوختگی به نواحی دور از دسترسی مثل پشت‌تان گسترش پیدا می‌کند. حتما چک کنید که آب وان کمی خنک باشد و نه سرد! و یادتان باشد از صابون استفاده نکنید چون صابون می‌تواند باعث حساسیت و خشکی پوست‌تان بشود. اگر نمی‌توانید صابون را از برنامه‌ ی حمام خود حذف کنید، از صابون‌های Dove یا Aveeno استفاده کنید و آن را بعد از استفاده خوب از بدن‌تان بشویید. همچنین حق ندارید از کیسه، لیف، یا اسفنج حمام استفاده کنید چون می‌تواند پوست‌تان را به سرعت بدتر کند. بعد از خیساندن خودتان در آب سرد، به آرامی بدن‌تان را با یک حوله‌ی تمیز خشک کنید. اگر چند ساعت در وان حمام سپری کرده‌اید، از حمام کردن صرفنظر کنید و سریعا با آب سرد دوش بگیرید. نکته‌ی دیگر این که خیس خوردن طولانی مدت می‌تواند باعث خشکی و خارش پوست بشود. بنابراین، باید وقت کافی صرف خیساندن خودتان در آب نسبتا خنک بکنید.

آفتاب سوختگی و عسل

عسل یک نوع دیگر از موادی است که، علاوه بر خواص تغذیه‌ای، درمانی فوق‌العاده برای آفتاب سوختگی نیز محسوب می‌شود. مطابق مطالعات اخیرا انجام شده، عسل پوست را تقویت می‌کند و فرایند التیام پوست آسیب دیده را تسریع می‌کند. عسل می‌تواند مانع از خروج مایع بافت خوب، که حاوی آنزیم‌ها و پروتئین‌های تسریع کننده‌ی فرایند التیام است، بشود. به علاوه، می‌تواند بافت را تغذیه کند و التهاب را به نحوی کاهش دهد. برای استفاده از عسل بر روی آفتاب سوختگی‌تان به عنوان یکی از درمان‌های خانگی، می‌توانید عسل را مستقیما روی ناحیه‌ی کوچکی از آفتاب سوختگی‌تان بمالید، یا همچنین می‌توانید عسل را روی باند بمالید و آن را روی ناحیه‌ی بزرگتری قرار دهید.

آفتاب سوختگی و توت فرنگی

ممکن است توت فرنگی میوه‌ی جذاب و جالبی به نظر برسد که بتوان از آن غذاهای خوشمزه درست کرد، اما در بین رایج‌ترین درمان‌های خانگی به کار گرفته شده برای آفتاب سوختگی نیز قرار دارد. در واقع، توت فرنگی را می‌توان به طرق مختلف استفاده کرد تا جلوی آفتاب سوختگی افراد گرفته شود. ممکن است عجیب به نظر برسد اما در حقیقت، توت فرنگی حاوی خواص ضد التهابی است، که می‌توان از عصاره‌ی آن برای تقویت پوست آسیب دیده و همچنین بهبود فرایند درمان پوست استفاده کرد. به علاوه، توت فرنگی حاوی اسید تانیک است که می‌تواند احساس گزندگی ناشی از آفتاب سوختگی را تسکین دهد. طریقه‌ی استفاده از توت فرنگی نیز آسان است. فقط کافی است کمی توت فرنگی را له کنید تا چیزی شبیه خمیر از آن درست شود. بعد این خمیر را برای مدت چند دقیقه روی پوست‌تان بمالید و وقتی تمام شد آن را با آب بشویید. در صورتی که آفتاب سوختگی‌تان سطحی است و چندان بزرگ نیست می‌توانید از این روش موقتی استفاده کنید.

آفتاب سوختگی و کاهو

آدم‌ها از کاهو برای درست کردن خوراکی‌های خوشمزه من جمله سالاد و بسیاری دیگر از غذاها استفاده می‌کند. در حقیقت، کاهو نه تنها یکی از مولفه‌های ضروری برای درست کردن سالادهای خوشمزه است بلکه منبع مهمی است که به آدم‌ها کمک می‌کند از درد ناشی از آفتاب سوختگی رهایی پیدا کنند. بنابر باور بسیاری از مصرف کنندگان کاهو، این سبزی به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای رهایی از آفتاب سوختگی به حساب می‌آید. مطالعات نشان داده‌اند که کاهو نوعی گیاه پزشکی است که حاوی خواص ضد التهابی و مسکن خوبی است، که می‌تواند به کاهش اثرات آفتاب سوختگی بر روی پوست‌تان کمک کند. بنابراین، در صورت دچار شدن به آفتاب سوختگی، بهتر است درب یخچال را باز کنید و کمی کاهو بردارید و به عنوان دوایی برای آفتاب سوختگی از آن مصرف کنید. – کاهو را خوب بشویید. – بعد برگ‌های آن را به مدت ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید. – بعد، آب آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. – درست بعد از سرد شدن آب جوش، یک گلوله‌ی پنبه را در آن بخیسانید. – سپس از این گلوله‌ی پنبه استفاده کنید و به آرامی آن را روی پوست آفتاب سوخته‌ی خود بمالید. – باید این فرایند را چند بار در روز تکرار کنید تا به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

آفتاب سوختگی و گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی از میوه‌های سالم و بی‌خطری است که استفاده‌های بسیاری دارد. شما می‌توانید از گوجه فرنگی در درست کردن غذاهای خوشمزه‌ی بسیاری استفاده کنید که می‌توانند سلامت‌تان را بهبود ببخشند. به علاوه، می‌توانید برای تغذیه‌ی پوست با عناصر مغذی و کمک به نرمی و مرطوب ماندن آن در کل، گوجه فرنگی مصرف کنید. به ویژه، گوجه فرنگی برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست توسط اشعه‌ی فرا بنفش استفاده می‌شود و همین طور برای درمان آفتاب سوختگی به کار می‌رود. آب قرمز رنگ گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است – آنتی اکسیدانی قوی، که می‌تواند اثرات خنک کننده‌ی کافی در ناحیه‌ی آسیب دیده به خاطر آفتاب سوختگی ایجاد کند. گوجه فرنگی نه تنها پوست شما را خنک می‌کند و تسکین می‌دهد بلکه ویتامین A و C کافی برای تغذیه مجدد پوست‌تان را فراهم می‌آورد. – ابتدا، ۲-۳ عدد گوجه فرنگی و ۱ قاشق غذاخوری ماست را آماده کنید. – باید گوجه‌ فرنگی‌ها را خوب بکوبید و از یک پارچه‌ی نازک برای گرفتن آب آن استفاده کنید. – بعد ماست را با آب گوجه فرنگی مخلوط کنید. – سپس، مخلوط به دست آمده را روی پوست آفتاب سوخته‌ی خود بمالید. و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. – بعد آن را بشویید و این کار را ۲-۳ بار در روز تکرار کنید.

آفتاب سوختگی و گل ختمی

گل ختمی، تا حدودی، در بین موثرترین درمان‌های خانگی برای رهایی از آفتاب سوختگی قرار می‌گیرد. این نوعی درمان گیاهی خوب برای درمان آفتاب سوختگی است. خواص خنک کنندگی و مسکن موجود در گل ختمی باعث احساس راحتی شما در ناحیه‌ای از پوست که دچار آفتاب سوختگی شده است می‌شود. گل ختمی حاوی مولفه‌های ضد التهابی است که در تشکیل یک لایه‌ی محافظ برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست به خاطر تابش نور آفتاب می‌شوند. – باید یک مشت ریشه‌ی گل ختمی یا ۲ قاشق چایخوری ریشه‌ی گل ختمی خشک شده را در ۱-۲ فنجان آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. – آب آن را صاف کنید و بگذارید خنک شود. – بعد، یک تکه گاز پانسمان را در این آب بزنید و روی قسمت آفتاب سوخته بگذارید. این کار کم کم آفتاب سوختگی شما را تسکین خواهد داد.

آفتاب سوختگی و روغن نارگیل

هنگامی که آفتاب سوختگی کمی تسکین یافت، روغن نارگیل را می‌توانید به عنوان مرطوب‌کننده پوست استفاده کنید. از روغن نارگیل به عنوان کرم ضد آفتاب استفاده نکنید! روغن نارگیل فاکتور حفاظت از خورشید (SPF) را ندارد و هیچ گونه محافظتی از پوست‌تان در برابر اشعه‌ی UV ارائه نمی‌دهد، بنابراین اگر از روغن نارگیل به جای کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، احتمال بروز آفتاب سوختگی در شما وجود دارد.

آفتاب سوختگی و آنتی اکسیدان

استفاده از ضد آفتاب نیز یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای رهایی از آفتاب سوختگی است. آستاکسانتین – که به عنوان ضد آفتاب هم محسوب می‌شود – یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که وقتی به عنوان مکمل روزانه مصرف می‌شود در برابر آسیب نور خورشید به عنوان یک محافظ پوست عمل می‌کند. سایر آنتی اکسیدان‌های مفید که شایان ذکر هستند عبارتند از پروآنتوسیانیدین‌ها، رسوراترول، و لیکوپن. میزان آنتی اکسیدان‌هایی که از رژیم غذایی‌تان دریافت می‌کنید میزان مقاومت شما را در برابر آفتاب سوختگی نشان می‌دهد. واقعیت این است که هر چه آنتی اکسیدان بیشتری جذب می‌کنید، پوست‌تان در برابر آفتاب سوختگی مقاوم‌تر می‌شود. چنین آنتی اکسیدان‌هایی به عنوان ضد آفتاب عمل می‌کنند و برای شما این امکان را فراهم می‌آورند که مدت زمان بیشتری را بتوانید در معرض نور آفتاب بمانید و در ضمن خطر آفتاب سوختگی را نیز به حداقل می‌رساند.

آفتاب سوختگی و صابون

آن را بدتر نکنید! صابون پوست سوخته شده را خشک و ملتهب می کند. به همین ترتیب، از وان کف دوری کنید. دکتر گوسل می‌گوید که اگر مجبورید از صابون استفاده کنید، از انواع ملایم آن استفاده کنید و سپس آن را به‌خوبی بشویید. دوش آب سرد را می‌توان جایگزین کمپرس‌ها نمود. سپس به‌آرامی بدنتان را با حوله‌ی تمیز خشک کنید. پوستتان را نسابید، زیرا بیشتر ملتهب می‌شود. همچنین برای کم کردن درد، التهاب و خارش می‌توانید یکی از موارد زیر را اضافه کنید. سرکه. کارل کورن، می‌گوید که یک فنجان سرکه سفید یا سرکه سیب را درون وان آب سرد حمام بریزید. دارویی فوق‌‌العاده برای سفت کننده‌گی پوست، که درد آفتاب سوختگی را تسکین می‌دهد. کرم آوینو Aveeno. دکتر اسکرایبر می‌گوید، اگر در قسمت عمده‌ی از بدن دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، از بسته‌های آماده استفاده کنید یا نصف فنجان Aveeno Soothing Bath Treatment که از بلغور بدست می‌آید را به وان آب سرد اضافه کنید. برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید. Aveeno روش شناخته شده برای درمان خارش است. جوش شیرین. دکتر هابرمن پیشنهاد می‌کند که جوش شیرین را به طور سخاوتمندانه در آب ولرم بپاشید. به‌جای آنکه بدن را با حوله خشک کنید، اجازه دهید محلول روی پوستتان خشک شود. جوش‌شیرین کاملا غیر سمی است و درد را تسکین می دهد.

بیشتر بخوانید : آفتاب زدگی ♥ سرطان پوست ♥ خواص قهوه سبز برای پوست ♥ خواص جوانه گندم برای پوست صورتخواص میخک برای پوست

  • ناصر غیاثوند

التهاب پوست بعد از لیزر

پنجشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۷، ۰۶:۴۰ ب.ظ

التهاب پوست بعد از لیزر

التهاب صورت ,التهاب صورت بعد از اصلاح,التهاب صورت بعد از وکس,التهاب صورت نوزاد,التهاب صورت جوش,التهابات صورت,التهاب پوست صورت,درمان التهاب صورت

التهاب صورت , التهاب صورت بعد از اصلاح , التهاب صورت بعد از وکس , التهاب صورت نوزاد

توضیحاتی در مورد التهاب صورت

قرمزی زیاد پوست صورت می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. دلایل معمول شامل رزاسه، لوپوس، آکنه، اگزما، سبوره، پیش از یائسگی، پارگی مویرگ‌ها یا خشکی بیش از حد پوست می‌شود. صورت شما چه ته مایه‌ای از قرمز در تمام قسمت‌هایش داشته باشد و چه بدتر، لکه‌های قرمز روی آن خودنمایی کند، به هر حال قرمزی صورت شما، نشانه‌ای از سالم نبودن پوست بوده که می‌تواند احساس خجالت و ناخوشایندی به شما بدهد. ضمنا، قرمزی صورت ممکن است منجر به التهاب، احساس سوزش، خارش و درد شود که همه‌ی اینها احساس ناخوشایندتان را بدتر خواهند کرد. قرمزی زیاد پوست صورت می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد. دلایل معمول شامل رزاسه، لوپوس، آکنه، اگزما، سبوره، پیش از یائسگی، پارگی مویرگ‌ها یا خشکی بیش از حد پوست می‌شود. سایر دلایل قرمزی پوست، آفتاب سوختگی، قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی سرد، بودن در محیطی گرم برای طولانی مدت، مصرف زیاد الکل و استرس بیش از حد در زندگی است. خوشبختانه راههای ساده و موثر زیادی وجود دارد که می‌تواند این علائم را در صورت‌تان تسکین بدهد.در این مطلب از سایت جسارت در مورد التهاب صورت صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درمان خانگی التهاب صورت

۱. کمپرس سرد برای درمان قرمزی خفیف پوست صورت، کمپرس سرد بسیار مفید است. سرما کمک می‌کند رگهای خونی زیر پوست منقبض شده در نتیجه قرمزی به حداقل برسد. ضمنا کمپرس سرد، از خارش و التهاب نیز می‌کاهد. مقداری یخ را در حوله‌ای نازک بپیچید و این کمپرس را به آرامی به مدت یک دقیقه روی تمام صورت‌تان حرکت دهید. ۱۰ دقیقه فاصله بگذارید و مجددا این کار را انجام دهید. هرگز یخ را مستقیما روی پوست نگذارید چون سرما می‌تواند به سلول‌های پوست آسیب بزند. ۲. آلو‌ئه ورا می‌توانید از ژل آلو‌‌ئه ورا برای برطرف کردن قرمزی پوست کمک بگیرید. آلو‌ئه ورا خاصیت التیام بخش روی پوست دارد چون ویژگی‌های ضد التهابی دارد که به کاهش التهاب، خارش و خشکی پوست کمک می‌کند. یک برگ آلو‌ئه ورا را برش بزنید و ژل آن را خارج کنید. ژل را به پوست صورت‌تان بمالید و اجازه دهید خودش خشک شود. با آب ولرم آبکشی کرده و با یک حوله‌ی نرم خشک کنید. چند بار در روز این کار را انجام دهید تا قرمزی برطرف شود. ۳. جو دوسر کلوئیدی یک درمان بسیار معروف برای قرمزی پوست صورت، جو دوسر کلوئیدی خیس خورده است که کاملا باز و له شده است. این مرهم، خاصیت مرطوب کنندگی برای پوست دارد که می‌تواند قرمزی پوست ناشی از خشکی و اگزما را برطرف کند. ضمنا، خاصیت ضد التهابی دارد که به کاهش التهاب کمک کرده و سطح pH پوست را تعدیل می‌کند. مطالعه‌ای که در سال 2007 انجام شد نشان داد جو دوسر کلوئیدی خاصیت مرطوب کنندگی، نرم کنندگی، مراقبت کنندگی و ضد التهابی دارد. ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری جو دوسر کلوئیدی را با مقدار کافی آب ترکیب کنید تا خمیری چسبناک درست شود، آن را به پوست‌تان بزنید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم آبکشی کنید. این راهکار ساده را هر روز به کار ببرید تا دیگر قرمزی روی صورت‌تان بماند. ۴. خیار خیار حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است، ضمنا محتوای آب بالایی داشته که کمک می‌کند پوست‌تان سالم و هیدراته بماند. خاصیت قابض خیار، رگهای خونی پوست را منقبض کرده و از قرمزی‌ پوست کم می‌کند. ویژگی خنک کنندگی خیار کمک می‌کند پوست ملتهب، آرام شود. ضمنا خیار، خارش و تورم پوست را هم کم می‌کند. برش‌های نازکی از خیار تهیه کنید و این برش‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال خنک کنید. یک برش را یک دقیقه روی ناحیه‌ی مورد نظر قرار دهید و بعد با برش خنک دیگری جایگزین کنید. این کار را حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید و چند بار در روز تکرار کنید.۵. چای سبز پلی فنول‌های موجود در چای سبز، خاصیت جوان سازی پوست دارند و می‌توانند هر گونه قرمزی صورت را از بین ببرند. چای سبز خاصیت ضد التهابی هم دارد که رگهای خونی را منقبض کرده و در نتیجه از التهاب و قرمزی می‌کاهد. یک فنجان چای سبز درست کنید و آن را ۳۰ دقیقه در یخچال خنک کنید. پارچه‌ی تمیزی را به آن آغشته کرده و چند دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. ۶. عنبر سایل عنبر سایل نیز با قرمزی پوست مبارزه می‌کند. این گیاه یک قابض طبیعی است که با انقباض رگهای خونی و مسدود کردن حفره‌های سطح پوست، تظاهر قرمزی پوست را به حداقل می‌رساند. عنبر سایل حاوی تانین نیز هست که مهار کننده‌ی واکنش‌های التهابی در پوست است. یک پنبه‌ی توپی را به عصاره‌ی عنبر سایل آغشته کرده و ۵ دقیقه به صورت‌تان بمالید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید. ۷. عسل مانیوکا عسل مانیوکا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها بوده و خاصیت ضد التهابی قوی دارد که به کاهش قرمزی پوست ناشی از آکنه کمک می‌کند. این عسل خواص ضد باکتری دارد که با باکتری‌های آکنه که می‌توانند دلیل قرمزی پوست باشند مبارزه می‌کند. ضمنا عسل مانیوکا بدون اینکه پوست را چرب کند، آن را مرطوب نگه می‌دارد. کمی عسل مانیوکا را به پوست صورت‌تان بمالید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. بعد از خشک کردن یک مرطوب کننده‌ی سبُک بزنید. این کار را روزی یک بار انجام دهید. ۸. سرکه سیب سرکه سیب دارای خواص ضد التهابی بوده که به کاهش قرمزی پوست ناشی از مشکلاتی چون جوش‌های ملتهب، اگزما و رزاسه کمک می‌کند. ضمنا خاصیت اسیدی سرکه سیب، پوست را ضد عفونی می‌کند. عفونت هم می‌تواند التهاب و قرمزی ایجاد کند. مقادیر مساوی آب و سرکه سیب خام را با هم ترکیب کنید و یک پنبه‌ی توپی را به این محلول آغشته کرده و به ناحیه‌ی مورد نظر بمالید. بگذارید ۱۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید. همچنین می‌توانید برای درمان عمقی‌تر پوست، ۲ قاشق چایخوری سرکه سیب خام را با یک قاشق چایخوری عسل خام و یک فنجان آب مخلوط کرده و آن را روزی دو بار بنوشید.

التهاب صورت و روغن نارگیل

یک راه طبیعی دیگر برای برطرف کردن قرمزی پوست صورت، روغن نارگیل است. اسید چرب بالای روغن نارگیل به کاهش التهاب و احیا کردن پوست کمک می‌کند. همچنین خاصیت مرطوب کنندگی روغن نارگیل، با خشکی پوست که علت عمده‌ی قرمزی پوست است مبارزه می‌کند. یک پنبه‌ی توپی را به روغن نارگیل بکر آغشته کرده و به آرامی روی پوست ماساژ دهید. بگذارید در طول شب روی پوست‌تان بماند و صبح با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید. یک راه دیگر هم این است که ۲ تا ۳ قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کرده و آن را به قسمت مورد نظر بزنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. می‌توانید این درمان را دو تا سه بار در روز بکار ببرید.

قرمزی و التهاب صورت

. علت‌ قرمزی و التهاب پوست‌تان را پیدا کنید تا از عوامل برانگیزاننده‌ی آن اجتناب کنید. . از صابون‌ها و مواد شیمیایی تند برای صورت‌تان استفاده نکنید چون موجب حساسیت و قرمزی پوست می‌شوند. . وقتی محصول مراقبت از پوست جدید می‌خرید، همیشه قبل از استفاده ترکیبات آن را چک کرده و کمی از آن را تست کنید. . بعد از شستن صورت، همیشه فورا لوسیون یا کرم مرطوب کننده بزنید تا رطوبت پوست حفظ شده و دچار خشکی پوست نشوید. . همیشه قبل از رفتن به رختخواب آرایش صورت‌تان را پاک کنید تا آلودگی‌ها و مواد شیمیایی و باکتری‌ها روی پوست‌تان باقی نمانده و حفره‌ها را مسدود نکنند. . صورت‌تان را زیاد لمس نکنید. . هر وقت قرار است در معرض نور خورشید قرار بگیرید، کلاه لبه‌دار سرتان کنید و صورت‌تان را در سایه نگه دارید، البته ضد آفتاب را فراموش نکنید. . روش‌هایی برای کاهش استرس پیدا کنید که مناسب شما باشد و مرتبا آن را بکار ببرید، چون استرس هم می‌تواند پوست را قرمز و ملتهب کند. . مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن‌تان دهیدراته نشود. . غذاهای آب رسان به بدن، بیشتر مصرف کنید، مانند هویج، سیب زمینی شیرین، سیب، کرفس، نارگیل، خیار، هندوانه، هلو، پاپایا، اسفناج و بروکلی تا رطوبت پوست‌تان از درون نیز حفظ شود. . از مصرف غذاهای پُرادویه، نوشیدنی‌های داغ، کافئین و الکل پرهیز کنید، این محصولات، مشکلات پوستی‌تان را تشدید می‌کنند. . اگر قرمزی پوست‌تان همراه با تورک لب‌ها یا زبان است یا تنگی نفس هم دارید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

علائم قرمزی و التهاب صورت

علائم قرمزی پوست چگونه ظاهر می‌شوند؟ قرمزی پوست صورت در ناحیه‌ی گونه‌ها و روی استخوان بینی؛ مشخص بودن رگ‌های عنکبوتی و کوچک روی گونه و بینی؛ زبری، برآمدگی و جوش روی پوست به‌همراه احساس ناخوشایند سوختگی و گزیدگی؛ تخریب پوست، ناصافی پوست و ضخیم شدن پوست به‌ویژه در ناحیه‌ی بینی؛ قرمز شدن چشم‌ها، آب آمدن از آنها و تحریک‌شدن این ناحیه.

علت قرمزی و التهاب صورت

علت قرمزی پوست صورت چیست؟ گشاد و باز شدن رگ‌های پوستی به دلایلی چون: حساسیت به برخی از غذاها و مواد دارویی؛ حساسیت به مواد آرایشی، کرم ضدآفتاب، صابون یا هر ماده‌ی دیگری که در مجاورت پوست ایجاد قرمزی و احساس سوختگی و گزیدگی کند؛ مصرف الکل؛ کافئین؛ نور خورشید به‌ویژه وقتی موجب سرخ شدن و برافروختگی می‌شود؛ ورزش سنگین؛ احساساتی چون خجالت، استرس و عصبانیت هم موجب قرمزی مداوم می‌شوند. برخی از بیماری‌های پوستی هم باعث قرمزی می‌شوند. این بیماری‌ها به‌خاطر آسیبی که به سطح و ساختار زیرین پوست وارد می‌کنند موجب قرمزی و ناصافی می‌شوند: گشاد شدن رگ‌ها باعث ایجاد قرمزی همراه با برآمدگی‌هایی روی بینی، پیشانی، چانه و گونه‌ها می‌شود. بیماری‌ها و قرمزی پوست می‌توانند باعث قرمزی، ناهمواری و خشک‌شدن پوست پیشانی، خط رویش مو، گردن، گوش‌ها و سایر نقاط بدن می‌شود. پوست قرمز، ناصاف و پر از جوش می‌شود. رگ‌های خونی به دلایل پیری، چاقی مفرط یا گردش خون ضعیف آسیب می‌بینند. گاهی هم رگ‌ها به واسطه‌ی تابش آفتاب دچار پارگی می‌گردند. از دلایل غیرمعمول و نادر قرمزی پوست صورت نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: عوامل وراثتی و سابقه‌ی وجود قرمزی شدید پوست صورت در خانواده می‌تواند موجب بروز این مشکل بشود. قرمز بودن و التهاب پوستی می‌تواند به‌خاطر وجود کِرم‌های بسیار ریز پوستی باشد که ممکن است به‌طور طبیعی روی پوست وجود داشته باشند، اما روی پوست افراد بیمار بسیار پرتعدادترند.

التهاب صورت و خارش

پوست متورم و آزرده دچار خارش می‌شود. گاهی وجود خارش روی پوست عادی تلقی می‌شود و در برخی موارد نیز این مشکل توجیه‌شدنی نیست و نمی‌توان برای آن علتی درنظر گرفت. مثلا قرمز شدن پوست بازو در اثر ترشح مواد شیمیایی از ماست‌سل‌ها در این ناحیه باعث بروز قرمزی می‌شود. البته چنین نوعی از قرمز شدن پوست کاملا طبیعی است. در این مواقع نیازی به پیگیری موضوع نیست؛ مگر اینکه قرمزی شدیدتر بشود. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید. احتمال وقوع این مشکل زیاد است. قرمزی صورت از بارزترین علائم آن است. قرمزی صورت همیشه در این نوع از خارش رخ می‌دهد، اما هرگز نباید منتظر سایر علائم مانند تب باشید. برای پیگیری باید منتظر بمانید و صبر کنید تا ببینید اوضاع چگونه پیش می‌رود.

التهاب صورت و درماتیت تماسی آلرژیک

این مشکل پوستی نیز به‌گونه‌ای است که به‌خاطر وجود محرک حساسیت‌زا پوست تحریک و ملتهب می‌شود. مواد مختلفی مانند مواد آرایشی، صابون، برخی از گیاهان و فلزات و برخی رایحه‌ها می‌توانند موجب حساسیت شوند. این مشکل به‌سادگی در منزل حل می‌شود. اصلی‌ترین راه درمان، دوری از مواد محرکی است که باعث التهاب پوستی می‌شوند. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها نیز برای کاهش التهاب پوستی مفید هستند. این مشکل پوستی رایج است. قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن از عوارض درماتیت تماسی آلرژیک است. این مشکل همیشه با قرمزی پوست صورت همراه است. می‌توان با خوددرمانی این مشکل را حل کرد.

التهاب صورت و آکنه روزاسه

آکنه مشکلی طولانی‌مدت است که می‌تواند پوست و گاهی چشم‌ها را تحت‌تأثیر قرار بدهد. آکنه روزاسه باعث ایجاد جوش و قرمزی می‌شود و در زنان و کسانی که پوست رنگ‌پریده و بیش‌ازحد سفید دارند، رایج‌تر است. آکنه روزاسه بیشتر برای افراد میان‌سال و مسن اتفاق می‌افتد. برای رفع این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید؛ ضمن اینکه آزمایش خاصی نیز برای تشخیص آن وجود ندارد. درمان قطعی برای آکنه روزاسه وجود ندارد، اما ژل بریمونیدین، لیزردرمانی و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند از شدت علائم بکاهند. این مشکل نسبتا رایج است. برآمدگی سفید و صورتی، قرمزی و زبری پوست صورت و بینی، افزایش خارش ازجمله نشانه‌های آکنه روزاسه است. این مشکل هم با قرمزی پوست صورت همراه است. برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

التهاب صورت و سلولیت

سلولیت صورت نوعی عفونت پوستی است که از بخش‌های دیگر بدن مانند دهان یا سینوس‌ها می‌آید و نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی دارد. از علائم سلولیت می‌توان به درد، قرمزی پوست، گرما و التهاب در ناحیه‌ی عفونی اشاره کرد. برای جلوگیری از پخش عفونت باید به پزشک عمومی یا مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کرد تا مصرف آنتی‌بیوتیک هر چه زودتر شروع بشود. بروز سلولیت چندان رایج نیست. از علائم آن می‌توان به تب، خارش، قرمزی پوست، التهاب و درد در صورت اشاره کرد. سلولیت همیشه با قرمزی پوست صورت همراه است. برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه بشود.

التهاب صورت و آنافیلاکسی

آنافیلاکسی با ایجاد تغییراتی در تنفس و ضربان قلب شروع می‌شود. این تغییرات ناشی از واکنش نسبت به عاملی حساسیت‌زا هستند. این مشکل بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب مرگ بشود. در صورت بروز علائم آنافیلاکسی حتما باید با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. درصورتی‌که از سوی پزشک مجوز داشته باشید، می‌توانید از آمپول اپی‌نفرین هم استفاده کنید. اما هرگز بدون اجازه‌ی پزشک نباید از این آمپول استفاده کنید. آنافیلاکسی نادر است. حالت تهوع و استفراغ، نفخ شکم، سردرد، دردهای شکمی و خوب نبودن حال عمومی از نشانه‌های این بیماری است. برای درمان باید به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

التهاب صورت و سرخک

سرخک نوعی عفونت است که در کودکان ایجاد می‌شود. خارش در این بیماری ویروسی از سر شروع می‌شود و به سایر نقاط بدن تسری پیدا می کند. حرف زدن، سرفه و عطسه‌ی فرد بیمار به‌سادگی باعث سرایت این بیماری به دیگران می‌شود. بعد از معاشرت با فرد مبتلا باید نهایتا تا ۷۲ ساعت به پزشک مراجعه کنید. نوزادان نیز پس از قرار گرفتن در معرض این ویروس باید واکسن بزنند. در غیر این صورت، بیماری به‌راحتی به بدن شما منتقل می‌شود. سرخک نیز بیماری رایجی نیست. تب، بی‌اشتهایی، بد بودن حال عمومی بدن، سرفه‌ی خشک یا همراه با خلط از نشانه‌های این بیماری است. برای درمان باید به پزشک عمومی مراجعه بشود.

روش درمان التهاب صورت

به‌محض مشاهده‌ی علائمی که عنوان شد، اقدام به پیگیری مشکل کنید. هر چقدر زودتر مشکل را پیگیری کنید، رفع آن ساده‌تر خواهد بود. هر گونه قرمزی پوست صورت در نواحی چشم که به‌شکل سوختگی و آزردگی پوستی ایجاد می‌شود، باید سریعا درمان و رسیدگی بشود، زیرا غفلت می‌تواند روی بینایی فرد مبتلا اثر منفی بگذارد. وقتی پوست دچار برافروختگی می‌شود، باید سریعا این مشکل را پیگیری کرد و تا قرمزی خفیف است و هنوز شدید نشده، این مشکل را رفع کرد. پیگیری محرک‌های حساسیت‌زا نیز به درمان قرمزی پوست صورت کمک می‌کند. لیزردرمانی هم به ازبین‌رفتن قرمزی و رگ‌هایی که روی صورت نمایان هستند، کمک می‌کند. پرسش‌هایی که دکتر برای درمان می‌پرسد معمولا از این قرار هستند: آیا قرمزی پوست صورت شما دائمی است یا گاهی ظاهر می‌شود و دومرتبه از بین می‌رود؟ چه مدت صورت شما قرمز بوده است؟ آیا امروز یا در طول هفته‌ی گذشته، تب داشته‌اید؟ آیا دچار مسمویت خاصی شده‌اید؟افرادی که دچار قرمزی پوست می‌شوند، علائم زیر را نیز تجربه می‌کنند: ۴ درصد خستگی ۳ درصد سردرد ۲ درصد تب علائم دائمی در افراد مبتلا به قرمزی پوست صورت با بسامد زیر نمود می‌یابد: ۳۲ درصد کمتر از یک روز ۳۰ درصد کمتر از یک هفته ۲۳ درصد در طول یک ماه بسامد بیماری‌های مختلفی که باعث قرمزی پوست صورت می‌شود به این شکل است: ۳۹ درصد دچار خارش پوستی نامشخص هستند. ۲۷ درصد درماتیت تماسی آلرژیک دارند. ۴ درصد مبتلا به آکنه روزاسه هستند.

درمان قرمزی و التهاب صورت

قرمزی و التهاب پوست می‌تواند به‌خاطر خشکی بیش‌ازحد یا تحریک عاملی حساسیت‌زا و آکنه رخ بدهد. عسل دارای خواص طبیعی ضدالتهاب است. بنابراین به کمک ماسک عسل می‌توان از التهاب پوست کاست. ابتدا باید صورت خود را با آب گرم بشویید، سپس ماسک عسل را به‌مدت ۳۰ دقیقه روی نقاط قرمز پوست خود بگذارید و یادتان باشد، درصورتی‌که قرمزی پوست شما ناشی از آفتاب‌سوختگی است، نباید از این ماسک استفاده کنید. بلغور جوی دوسر نیز خواص ضدالتهابی دارد. استفاده از این ماده برای شستن پوست نه‌تنها به رفع خشکی بلکه به از بین بردن التهاب ناشی از قرمزی پوست هم کمک می‌کند. اگر هم احساس می‌کنید که پوست شما به‌خاطر خشکی بیش‌ازحد قرمز می‌شود، از ماسک آلوئه‌ورا برای مرطوب‌سازی استفاده کنید. برای کاهش قرمزی ناشی از آفتاب‌سوختگی هم می‌توانید از ترکیب آلوئه‌ورا، سرکه‌ی سفید و سرکه‌ سیب استفاده کنید. مواد زیر نیز برای کاهش قرمزی مفید هستند: ماست روغن اسطوخدوس چای سرد و بابونه قطعات خیار روغن نارگیل و فراورده‌های آن نیز می‌توانند به رفع قرمزی ناشی از سوختگی آفتاب کمک کنند، زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است. مکانزیم عمل این ماده در رفع قرمزی چندان مشخص نیست، اما در طب سنتی هندی آیوروِدا نیز زیاد استفاده می‌شود. به‌نظر می‌رسد که نارگیل وارد پوست و ساختار سلول‌های مرتبط با بافت پوستی می‌شود و از تخریب بیشتر پوستی جلوگیری می‌کند. ضمنا این ماده آنتی‌باکتریال و محافظت از پوست در برابر اشعه فرابنفش هم دارد. با این حال نمی‌توان آن را جایگزین ضدآفتاب کرد. همیشه از ضدآفتاب استفاده کنید و درمعرض آفتاب کلاه به سر داشته باشید. پوست خود را همیشه تمیز نگه دارید و آن را با آب خنک و پاک‌کننده‌های ملایم بشویید. پاک‌کننده‌ها نه خیلی خشک باشند و نه خیلی مرطوب. در شرایطی که مشکل خیلی جدی نیست، از برخی داروهای بدون نسخه هم می‌توان کمک گرفت. سبک زندگی خود را برای داشتن اوقاتی بدون استرس تغییر بدهید.

بیشتر بخوانید : سرطان صورت ♥ درد یک طرف صورت ♥ یوگای صورت ♥ چین و چروک صورتنارنج و پوست صورت

  • ناصر غیاثوند