فروشگاه اینترنتی املت

فروشگاه اینترنتی املت

فروشگاه اینترنتی املت

فروشگاه اینترنتی املت

فروشگاه اینترنتی املت

حریم کاخ نیاوران مشخص شد

چهارشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۸، ۰۶:۴۵ ب.ظ


حریم کاخ نیاوران مشخص شد

مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار است. بناهای این مجموعه مربوط به دوره های قاجار و پهلوی می شود. ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می دهد تا در منطقه ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت، باغی مصفا بسازند.

به تازگی حریم این کاخ مشخص شده است. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نقشه محدوده، عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران را در نامه ای به استاندار تهران ابلاغ کرد.

در نامه علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خطاب به انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران آمده است:

«در اجرای بند 12 از ماده 3 "قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور" مصوب 1367 و مواد مربوطه از "قانون راجع به حفظ آثار ملی" مصوب سال 1309 و نظام نامه اجرایی آن، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به اثر ملی فرهنگی تاریخی "کاخ نیاوران" مربوط به آثار ملی فرهنگی تاریخی واقع در شهر تهران که به شرح ذیل در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، ابلاغ می شود.

محدوده حریم آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازات های بازدارنده» جرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

خواهشمند است دستور فرمائید تا مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی ربط در استان، ابلاغ و از نتیجه این سازمان را مطلع کنند.

«کاخ نیاوران و کوشک احمدشاهی» در مجموعه کاخ نیاوران به شماره 2025 در تاریخ 1377/03/06

«کاخ صاحبقرانیه» به شماره 419 در تاریخ 1344/11/11

«تکیه نیاوران» به شماره 11203 در تاریخ 1383/07/25

«فرهنگسرای نیاوران» به شماره 13279 در تاریخ 1384/4/30

منبع: مهر

کاخ نیاوران در تهران


  • ناصر غیاثوند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی